понеділок, 6 червня 2016 р.

УРОК ДЛЯ УЧНІВ 3 КЛАСУ "У МОЄМУ СЕРЦІ МИЛА УКРАЇНА"



У МОЄМУ СЕРЦІ МИЛА УКРАЇНА!
(урок для учнів 3 класу)

Шкільне методичне об'єднання  вчителів початкових класів  загальноосвітньої школи   І-ІІІ ступенів с. Долинівка  (Вересюк О.Р., Самбор О.М., Гребінна Л.В.,                     Ратушняк Т.М.)

МЕТА: поглиблювати  знання учнів про Україну – державу, рідну землю, Батьківщину; державні та народні  символи;розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави, сприяти формуванню національної самосвідомості школярів; розвивати в учнів активну громадянську  позицію щодо єдиної, цілісної  держави; виховувати майбутнього  захисника  своєї  Вітчизни, любов  до  рідного краю, бережливе  ставлення до природи;. 
ОБЛАДНАННЯ: карта України, українські краєвиди, малюнки дітей, Конституція України, зображення державних символів, вишиті рушники,відеозаписи пісень, віночок, мікрофон.
Презентація.Мій сонячний дім - моя Україна
Лейтмотив. Можна все на світі вибирати, сину,
                     Вибрати не  можна тільки Батьківщину.
                                              Василь Симоненко
Хід уроку
1.     Організація класу до уроку                                                     
Учитель. Дорогі діти! Шановні батьки, я рада вас  вітати  у  цьому  світлому прекрасному класі  з початком  нового навчального року! Хочу побажати дітям цікавих подорожей по Країні Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку, впевнено  крокуйте  зі  своїми  дітьми у прекрасну  Країну  дитинства, разом  з дітьми  відкривайте  все нове  і  цікаве. В добру путь!Мої  любі діти, ви підросли  і  змужніли  за літо. Будемо  знову  навчатись, дружити, радіти й називатись  3 клас.
Увага! Увага!
Прийшов час навчання!
Дорога до школи і друзів вітання.                                                                                                       І перший дзвіночок у клас всіх покликав,                                                                               До  знань  і  науки позвав він нас ,діти!
Учень.
Ми раді вас вітать у цій світлиці
І дарувати хліб із золота пшениці.
Учениця.
Щоб хліб святий у всіх був на столі,
Щасливі були люди в
 рідному  селі.
Учень.
Серця в нас сповнені  любов'ю, миром.
Бажаємо, щоб
 зустріч  була щира.
(Діти подають на вишитому рушнику хліб-сіль.)


II.    Актуалізація  опорних  знань учнів
(
Музичний кліп  Н. Май «Моя  Україна».)
1.    Вступне слово вчителя.
-Сьогодні ми з вами поведемо  мову  про найдорожче  серцю  кожної людини.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський
-Про яку святиню говорить М.Чернявський? (Про нашу Україну)
-А придивіться уважно до цього вірша ,як його називаємо? (акровірш)
-Що характерне  для акровіршів?  (відгадкою є перші букви  кожного рядка)
-Ви здогадались про що ми будемо говорити на нашому першому уроці?
2.Вправа «Мікрофон»                                                                                                                 Вчитель. У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя». Подумайте і дайте відповідь,  продовживши  речення «Для мене Україна -  це ...»
(Метод «Незакінчене речення».)                                                                                              3.Лунає  пісня «Розкажи про Україну».                                                                       Вчитель  говорить слова під музику.
Вчитель
 На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна  моя Україна.
- Україна – це наша  держава. Ми – українці, ви її маленькі сини і дочки. Україна     – це тепла батьківська хата, ваша сім’я, це наша рідна українська мова. Україна – це багата чудова  природа, високі гори, зелені ліси, бурхливі води.  Ми українці, і живемо в  квітучій вільній Україні, яка є для кожного з нас Батьківщиною. А Вітчизна, як і мати, в кожного – єдина. Тому ми повинні  її любити, берегти, охороняти.     
4.Робота з картою.                                                                                                           Вчитель – З якими країнами межує Україна?     
-Яке місто є столицею ?
-Яка найбільша  ріка    Протікає через усю Україну?
Які моря та гори є в Україні? 
-Яку площу займає наша держава?                                                                             
Учень Квітуй, мов калина, над плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний народ,
Прекрасна моя Україно!
Перегляд  презентації  «49 чудес України»
Учень
Моя найкраща в світі сторона,
Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти — одна
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Учень
Ми — патріоти, дочки і сини,
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм.
Вчитель
А просто любимо, бо ця земля свята,
Вона нас народила і зростила.
Вітчизною  зовемо неспроста,
Бо нам вона дала і душу, й крила.
III.    Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель.
Золотавий вечір впав на тихі верби,
Солов’їна пісня ллється вдалині,
І мрійлива річка між гаями в’ється
                                                                                                                      - Все це - Україна. Все це - я і ти!
-Наш урок присвячений рідній Батьківщині. Він незвичайний, бо передбачає, що ми здійснимо цікаву подорож. Нас   чекають такі зупинки :                                             Зупинка1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Зупинка 2. Державні символи України.
Зупинка 3. Народні символи держави.
Зупинка 4. Мій край - моя історія жива.
Зупинка 5. Народна скарбничка
IV.    Організація навчальної діяльності

Зупинка 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Учень.
Солов’їна пісня
Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде ніколи в житті.
Чи можна забути
 малому ту пісню,
Що мати співала, коли засинав?
Чи можна забути
 ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили
 поля і гаї,
Її
 вечорами по всій Україні                                                                                               Співають, співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї устами
                                                                                                          І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
                                                                                     Збідніє, збідніє земля назавжди.
М. Бакай
Вчитель. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Наш край – обдарована Богом земля. Відомий письменник Євген Маланюк називав Кіровоградщину Степовою Елладою, де безкраї поля з налитими колосами пшениці сягають горизонту.
     Плодовита земля подарувала світу таких видатних письменників, як Володимир Винниченко, Юрій Яновський, Євген Маланюк, композитора Юліана Мейтуса. Саме на Кіровоградщині завдяки братам Тобілевичам та Марку Кропивницькому зародився перший український професійний театр. Загалом перерахувати всіх талановитих людей нашого краю просто неможливо.
Славиться наш край таємничими місцями. Тут є в Чорному лісі і Чорне озеро , оповите віковими легендами, глибину якого досі виміряти не вдалося. І влітку, і взимку вода в ньому , яке насправді називається Берестувате, абсолютно холодна. Головна «пам’ятка» водойми – золотий карась, який нібито тут водиться. Кажуть, ця риба сліпа, а тому, хто її зловить або хоча б побачить, відкриється шлях до скарбів, похованих на самому дні. І ще один феномен озера – так звані плаваючі острови. Це невеликі ділянки суші з травою і деревами, вони постійно мігрують і міняють своє місце розташування. На них цвітуть орхідеї, яких, до речі, немає більше ніде в степовій Україні.
У  ста кілометрах від Кіровограда на березі Інгулу  комплекс  доісторичних  споруд  Монастирище, де кам’яні  ансамблі  вражають своїми  розмірами, а призначення  їх і досі  достеменно   невідоме. У безкраїх  полях де-не-де видніються кургани та хрести на  козацьких  могилах  як символи зв’язку сучасників з героїчним  минулим  нашого  краю.
Природа милує око і милозвучними струмками-водоспадами  в урочищі Каскадах,які шумлять між величезних гранітних брил і багатою флорою та фауною Степового природного заповідника, а місцеві чорноземи славляться на весь світ та демонструються як еталон в Паризькому музеї мір та ваг.
  Серед мальовничих степів Кіровоградщини часто можна побачити кургани кочовиків та кам’яні хрести на козацьких могилах. Ці мовчазні свідки минулого нагадують нам про героїчне минуле наших предків.
  -Як називається наша маленька Батьківщина?  
-Зякими селами району межує?                                                                                                                         -Як раніше називалося наше село?                                                                                                                  -Хто написав пісню-гімн  нашого села?
 Перегляд презентації «Моє рідне село»
Вчитель:Наша держава - Україна, суверенна і  незалежна, демократична і правова.
-    Що ж означає
 вислів «Україна - суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без  втручання  інших  держав  вирішувати  всі  свої  внутрішні та зовнішні справи.)
-    А ще Україна - демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ
 може  змінювати  її основи -  конституційний лад.
Робота в групах. Складання асоціативного
куща.
1гр. Батьківщина (єдина, найкраща,найдороща….)
2гр.Долинівка(рідна хата,батьки,дорога додому криниця,школа,..)
Зупинка 2 Державні символи України
Вчитель. Діти, ми – українці.  Ми  маємо  славну  історію  і  традиції. Маємо свою  державу. А  кожна держава має свої національні символи, які люди шанують і бережуть. Державними символами України є прапор, герб та гімн,мова.                                         
Вчитель. Герб  -  розпізнавальний  знак  держави, інша його назва «тризуб».     
Учень. Герб
Наш
 герб - тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб - тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
 несемо ми людям.
Н.    Поклад
  Вчитель. Прапор  -  полотнище  певного  кольору  чи  поєднання  кольорів,  часто  з  певним  зображенням,  прикріплене  до  держална  чи  шнура.  Це  -  офіційна  емблема  держави,  символ  її  суверенітету. Кольорами прапору України є блакитний та жовтий.   
Учень.   Прапор
Прапор - це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх - ознака сили,
Це для всіх - ознака слави.
Синьо-жовтий
 прапор маєм:
Синє - небо, жовте -жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
Н.    Поклад
                                                                                                                                                   Вчитель  Гімн  -  це  головна  пісня,  яка  виконується  в державі  на  всіх  урочистих  подіях, вона виражає найсердечніше думки і прагнення народу. Автори  гімну Павло Чубинський і  Михайло Вербицький.                                                                 Учень. Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста.
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
                                                                                          Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
.   Н.    Поклад 
  Кожен  народ  із  повагою  ставиться  до  своїх  символів.  Прапор і  герб  є  нашими  святинями,  тому  їх  слід  шанувати і  берегти.  Під  час  виконання  і  слухання  гімну  всі  повинні  підвестися, співаючи  разом.  Пам’ятаймо  це  завжди  і  шануймо  наші  святині.  Бо,  не  шануючи  їх,  ми  не  шануємо  самих  себе.
Учень  Державна мова
-Український народ обдарований милозвучною, солов’їною, рідною українською мовою. Вона має статус державної. Про це записано у статті 10 Конституції України. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати державну українську мову.
   Вчитель. Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».
Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити рідну мову. Українська мова - це святість  української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу:
Учень Ми з нею відомі усюди,
Усе, що треба, нам є
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
В. Сосюра
Фізкультхвилинка. Відеокліп. «Україно, ми твоя надія»
Зупинка 3 Народні символи держави.
Вчитель .. В  усіх народів є улюблені рослини- символи.
Які рослини є символами України?
-Так .У нас -  верба, калина, барвінок. Про це говорить прислів’я: «Без верби і калини нема України».
Калина - символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю; нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд, приказок.
 Почувши слово «Україна»,
відразу ж уявляєш вербу над водою, тополю в полі.Крім краси, верба дає багато користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.Освячена верба є оберегом нашого житла,здоровя..
Легенда про барвінок
Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій пошані серед людей. І тоді квітка звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Але богиня не була всесильною - не могла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй назву «вінка», що означає «перемога». І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу, яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.
Зупинка 4. Мій край - моя історія жива.
Вчитель . На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України - це історія народу, який протягом багатьох століть бориться  за свою незалежність.
-Згадаймо славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Вишневецький - Байда, Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк.
(Портрети )
Вчитель .-. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко.
Батьківщина – наш  рідний край, це земля, на якій ми народилися. Тут народилися наші батьки, тут поховані наші предки. Україна відома всьому світу своїми родючими землями, добрими  й працьовитими людьми. Так склалося, що здавна наші землі були ласим шматком для сусідів. Пригадаймо набіги татарських орд, турецьких яничар, польських феодалів. Україна завжди жила і боролась. І зараз вона бореться за свою цілісність.                                 
             Ось уже більше двох років  у нашій країні дуже неспокійно.Серце рветься навпіл від того болю і жалю за кожного з наших  Героїв, наших найкращих і найсвітліших синів України, що віддали найцінніше ,що є у світі - своє життя. Вони  покинули  нас  на злеті,  щоб назавжди стати Ангелами.  Ми в величезному боргу перед  ними за наші мирні міста і села. Низький уклін Вам героїчні сини  України за ваш  величний подвиг. Вічна пам'ять і вічна Слава вам у віках. 
Учень Героям АТО
Я дякую, солдате, за життя,
Що я живу без куль над головою.
За те, що маю я надію в майбуття,
І я думками завжди там з тобою.
Я дякую, солдате, і за те
Що маю те, чого немає в тебе.
Домівку теплу, сонечко ясне.                                                                                        Блакитне, мирне українське небо.
Я дякую, солдате, що стоїш.                                                                                                        На  передовій за рідну Україну.
За те, що чесний бій ведеш.                                                                                                                І захищаєш неньку-Батьківщину.
СЛАВА ГЕРОЯМ УКРАIНИ!!!!

.Ми з тривогою   слухаємо  радіо та дивимось телевізор. Всі люди переживають і думають про  події на сході України,де йде війна. Ми з вами не залишаємося осторонь- збираємо і  надсилаємо посилки,листи  воїнам – землякам.І всі віримо,що скоро прийде мирне ,щасливе життя в  багатостраждальну Україну
Вчитель. Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших пращурів - суверенність країни.
«Життя таке коротке. Поспішайте творити добро», - писав О. Довженко.
Творити добро - це будувати щасливе майбуття нашої держави. А щоб Україна була завжди
 вільною, незалежною, потрібно наполегливо працювати  кожному з нас.
Зупинка5. Народна скарбничка.
Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.)
Батьківщина - мати, ... (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)
Добре тому, ... (хто в своєму домі.)
Що країна, ... (то родина.)
За рідний край ... (життя віддай.)
Всюди добре, ... (а вдома найкраще.)
Кожному мила ... (рідна сторона.)

V.    Підсумки уроку.
Учень. Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки глибокі.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня весела.
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна чудова.
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі –  моя Україна.
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
 То як же нам, діти, її не кохати!
Музичний кліп «Моя країна-Україна»
Учень Цінуй її, кохай її:
Ту землю, росами покриту. 
Ліси, сади, поля, гаї,
Усю красу її несамовиту.
Хай серце тішиться твоє,
Що бачить край чудовий
І сонце, що промінням ллє,
І вечір літній загадковий.
Хай тішиться й душа твоя
Щодня,щоранку і щоночі,
Що чує співи солов’я
Й дзвінкі пісні дівочі.
Радій туманам навесні
І грозам сильним влітку,
Й узорам білим на вікні,
Й завіям сніжним взимку.
Ніколи не забудь, що ти
Живеш для того, щоб любити.
В житті немає пустоти,
Цю землю маєш захистити.

Учитель. Незалежність України дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем своєї
 землі. А для цього потрібно любити свою Батьківщину, віддавати їй  розум і серце.
            Саме ви, діти, – майбутнє нашої держави. Тож своїми знаннями, працею, здобутками збагачуйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, шануйте свій народ і нашу солов’їну мову.
-Любов до мами і до тата, любов до рідних , любов до Батьківщини – це найсвітліші  і найвищі почуття. Коли така любов є в серці, тоді людина добра, щедра, відважна
МОЛИТВА
Для себе я нічого не прошу
Й нічого не проситиму від нині,
Якщо, для мене милість Ти беріг,
Віддай її, Ти , Боже, Україні!
Якщо моїй стривоженій душі,
Ти приберіг краплиночку спокою,
Віддай його, туди, на рубежі,
Солдатам дай, спочинуть хай від бою…
І біль отих, що зранені в бою,
І я, віднині, хай терпіти мушу,
Коли у тілі в них нестерпний біль,
Зігрій любов'ю, Господи, їх душу…
Навіть, якщо, аж до останніх днів,
Я без любові житиму від нині,
Усю любов, яку мені беріг,
Віддай, до краплі, Боже, Україні.

Використана література: 

1.Б. Кузик, В. Білошапка. Кіровоградщина: історія та сучасність центру України: В 2 т. – Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2005. – Т. 2. – 452 с. 
2. В. Панченко. «Я — кривавих шляхів апостол»: Євген Маланюк у ролі «українського Фройда» // Український тиждень. — 12 лютого 2012, № 6 (223). – с. 12.
3. Ю. Малышев. С. Мейтус. Очерк творчества, М., 1962. – 156 с. 
4. Маланюк Євген :: СТЕПОВА ЕЛЛАДА. Клуб поезії. Режим доступу: [http://www.poetryclub.com.ua/metrs_poem.php?poem=1761] 
5. Маланюк Євген :: СТЕПОВА ЕЛЛАДА. Клуб поезії. Режим доступу: [http://www.poetryclub.com.ua/metrs_poem.php?poem=1761] 

Немає коментарів:

Дописати коментар