МОЯ РІДНА - УКРАЇНА
(урок-композиція для учнів 3-го
класу)
Заянчуковська Оксана Сергіївна учитель
початкових класів загальноосвітньої
школи І- ІІІ ступенів с. Чемерпіль
Мета: розширювати і збагатити знання учнів про неньку Україну;
розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом;
виховувати бажання берегти свою національну культуру,історичне минуле та
сучасне українського народу.
Обладнання: малюнки дітей, пазли «Моя Україна», прапори з афоризмами
відомих людей про патріотизм і єдність, плакати «Прапор України», «Гімн
України», «Герб України», презентація «Моя країна» (слайд-шоу), відеоролик «Мій
рідний край», аудіо запис пісні «Є на світі моя країна…», «Моя Україна» , Гімн
України, папір для побажань, олівці.
І . Організаційний момент
Ось і дзвоник
пролунав,
Для навчання
час настав.
Щоб країні
прислужитись,
Ви повинні
добре вчитись.
Для могутності
і слави
Української
держави!
ІІ.
Актуалізація опорних знань
Слухання пісні «Є на світі моя країна…»
- Про що йдеться у пісні?
Учитель:
- Дорогі діти вітаю
вас і ваших батьків з початком нового навчального
року! Сьогодні
ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими. Вам
усміхається лагідне сонце, яке посилає своїй промінчик із синього неба. Цей
промінчик – маленька частинка великого щедрого сонця. Так і кожен з нас є невід’ємною частиною славного народу України. І немає на світі
кращого неба, ніж небо України!
- Україна, Батьківщина, Вітчизна, рідний край… Ці слова
дорогі кожній
людині нашої країни. Мама,яка дала нам життя,
земля, на якій ми живемо, хліб, який ми споживаємо…І серед найзаповітнішого є в
людини Батьківщина!
-
Кожна людина з великою любов’ю і душевним
трепетом згадує те місце, де вона народилася, де
промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом – казкою, з материнською ласкою
у затишній батьківській оселі. Це
родинне вогнище, маленька
батьківщина кожної людини. Це її велике « Я», з якого
починається людина, родина, Батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі
Україна. Ми пишаємося своєю рідною землею і завжди хочемо сказати про неї
найкраще.
Учні (по
черзі)
1. Ми українці –
велика родина,
Мова і
пісня у нас солов’їна,
Квітне в
садочках червона калина,
Рідна земля для всіх нас – Україна.
2. Струмок серед
гаю, як стрічечка.
На квітці
метелик, мов свічечка.
Хвилюють,
малюють, квітують поля -
Добридень тобі,
Україно моя!
3. Краю мій рідний, моя сторона,
Ти для мене
– найкраща у світі!
Україно моя, ти
у серці – одна,
Як в віночку,
барвистому цвіті.
4. Україно, ми дочки твої і сини,
Ти усіх нас
любов’ю зігріла,
І шумлять
кучеряві твої ясени,
Кличуть в мрію
нас їхні вітрила.
5. Україно, ти рідна моя сторона.
Наші предки тут
стежку топтали.
І була Україна
їм – в світі одна,
То ж за неї
життя віддавали.
6. Я з тобою Пол’язую долю свою!
І калину, й вербу над водою,
Мову рідну, і
спів солов’їв
у гаю.
Я люблю і горджуся тобою!
ІІІ Основна частина.
Розгляд картин і малюнків дітей рідної природи, подорож картою України.
(обговорення)
Гра «Склади
пазл «Моя Україна»
Подивіться на карту України .
Територія яку заселяють українці, така
велика. Щоб пройти її з заходу на схід ,
долаючи щодня 30 км,
потрібно 90 днів.
Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання
Україні)
24 серпня 1991
року прийнято Акт проголошення незалежності України. Цього року ми святкували
знаменну дату - 25-річчя незалежності
України!( На карті кріпимо напис – 25-річчя незалежності України). Тому зараз
складемо павутинку привітань іменинниці. (Діти і батьки кріплять побажання
нашій державі).
Розповідь про видатних людей України(
за плакатом « Видатні українці»
та презентація
про них)
Розділ « Видатні українці» давайте
розпочнемо нашими дорогими земляками .
Василь Олександрович Сухомлинський –
видатний педагог, народився на Кіровоградщині. ( вчитель демонструє його книгу
« Серце віддаю дітям» )
Микола Микитович
Сарахан – вивчення літератури рідного краю ми розпочинаємо якраз із творчості
нашого земляка, байкара, переможця Всеукраїнського фестивалю української книги
у номінації « Сатира і гумор»
Ярослав Мудрий ( 983 – 1054) –
великий князь Київський, син хрестителя Русі Володимира Великого. Під час його правління була написана Правда Ярослава , що є першим відомим зведенням законів на Русі. Провів колосальні
реформи, за часів його правління Київська Русь досягла найбільшого розвитку.
Григорій Сковорода (1722 – 1794) – видатний
філософ. Переслідувався світською та духовною владою. Вів життя мандрівного
філософа – богослова, маючи при собі лише найнеобхідніше,зупинявся в сільських
хатах. Відмовлявся від пропонованих йому посад і занять, присвячуючи свій час
повчанню людей моральності – як словом, так і своїм способом життя. Праці
філософа при житті не друкувалися. У своїх роботах він майже ніколи нікого не
цитує і ні на кого не посилається. Сенс життя Сковорода бачив у скромності,
стриманості й аскетизмі.
Тарас
Шевченко (1814 – 1861) – поет, прозаїк і художник. Його творчість є основою
сучасної української літературної мови. Народився кріпаком і завдяки своїм
талантам був викуплений у свого поміщика
провідними представниками мистецтва та
літератури. За сатиру на імператора й імператрицю був заарештований і засланий
в Азію солдатом зі строгою забороною писати й малювати, де пробув 10 років.
Більшість жителів України назвуть саме його найвидатнішим українцем. Похований
у Каневі, там же знаходиться його музей.
Великий Кобзар – так називали і називають
його люди. Геніальний син українського народу прославляв Україну на весь світ.
Його книга “
Кобзар” перекладена багатьма мовами світу. Народ України береже
пам’ять про видатного поета. Йому поставлено пам’ятники,його ім’ям названо вулиці, порти, театри,університети. Його вірші
знають дорослі й діти.
Іван Франко
(1856 —1916) – письменник, поет, учений, драматург, філософ, історик, етнограф,
психолог. Один з найвидатніших діячів літератури в історії України. 1915 року
був номінований на Нобелівську премію, проте невдовзі помер, і кандидатуру
зняли. Похований на Личаківському цвинтарі у Львові.
Михайло
Грушевський (1866 – 1934) – учений –
філолог,літературознавець, організатор науки, письменник, критик,політичний
діяч, публіцист. Голова Центральної Ради(1917—1918). 1919 року емігрував. 1924
року на його прохання уряд України дозволив йому повернутися в Україну для
наукової діяльності. Із його ім’ям пов'язаний розвиток історичних подій
Центральної Ради до ІV
Універсалу про самостійність УНР. Багато працював у
царині історії літератури – це насамперед відповідні екскурси в його основних
працях; ”Історія України – Русі” та
“Історія української літератури”, що охоплює українську народну
творчість і письменство до початку XVІІ.
Портрет
видатного сина української землі зображено на п’ятидесятигривневій купюрі нових українських грошей.
Леся
Українка (1871—1913) – поетеса та письменниця. Своєю творчістю привнесла в
українську літературу нові на той час теми та мотиви та повністю змінила
українську поезію. Протягом усього життя страждала від невиліковних захворювань
кісток і нирок. Похована на Байковому кладовищі в Києві.
Катерина Білокур (1900 –
1961) живописець. Народна художниця України з 1956 року. Читати, писати і
малювати навчилась самотужки. Написала такі картини:
“Квіти увечорі”, “Декоративне панно”,
“Жар-колос”
“Осінь”, “Жоржини”,
“Рожі і троянди”, портрети та автопортрети.
Микола Амосов (1913 – 2002) –
академік, заслужений діяч науки, лікар, учений, кардіохірург, трансплантолог, біокібернетик. Автор
новаторських методик у кардіології та системного підходу до життя. Похований на
Байковому кладовищі в Києві. Із 1952 року очолював клініку грудної хірургії
Українського науково – дослідного інституту туберкульозу і грудної хірургії.
Основні наукові праці присвячені питанням хірургії серця і легень .З 1983року –
директор Київського інституту серцево-судинної хірургії.
Валерій
Лобановський (1939 – 2002) – видатний футбольний тренер,відомий по роботі з
Динамо (Київ). Виходить у перші десятки практично всіх рейтингів найкращих
тренерів в історії світового футболу. Його ім’ям названо стадіон Динамо.
Похований на Байковому кладовищі в Києві.
Перегляд презентації « Чим може пишатися українець ?
» .
Вправа «Мікрофон»
Ми – патріоти – дочки і сини
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм! (Слайд )
Учитель. Але чи легко бути
патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотами своєї держави? Чому? (Слайд )
Учитель:
Зверніть увагу на ці прапорці. На кожному з них написані слова відомих людей
про любов до Батьківщини, патріотизм . А як ви розумієте ці афоризми?
Афоризми:
Люблять
батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Д. Байрон)
Забудеш рідний край — твоє всохне коріння. (П. Тичина)
Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом. (Ч. Айтматов)
Вітчизна — це не хтось і десь, Я — теж Вітчизна. (І. Світличний)
Робота в групах
Учитель:
Сьогодні у нас буде чудова нагода позмагатися і пригадати, що ми вже знаємо про
рідну неньку Україну. (Слайд )
Завдання:
1. Розказати вірш українського поета (Слайд )
2. Назвати прізвище та ім’я людини на фото (Слайд )
3. Заспівати українську пісню (Слайд)
4. Назвати визначне місце на фото (Слайд )
5. Продовжити прислів’я :
1) Вченому світ, а невченому…..тьма
2) Гарно того вчити, хто хоче….. все знати.
3) Голова не на те, щоб тільки …кашкета носити.
4) Книга вчить як на …… світі жить.
5) Людей питай, а свій розум …. май.
6) Добрий початок, половина ….. діла.
7) Маленька праця краща за велике …… безділля.
8) Бджола мала, а й та …… працює.
9) Вік живи – вік … учись.
Учитель. Любі діти! Батьки,
вчителі вас люблять і думають про те, якими ви виростите, якими станете. Ви
наша надія, майбутнє України. І багато зусиль спрямовано на те , щоб росли ви
справжніми українцями із гарячими серцями розумними головами, чистими помислами.
Тож давайте складемо обіцянку нашій
Батьківщині.
Учні: Обіцянка
Щоб цвіла Україна моя,
Ми даємо обіцянку нині,
Вчитись так, щоб набуті знання
Пригодились моїй Батьківщині!
Учениця виконує пісню «Україна»
Література
1.Ласкавцева Я.Д.Виховуємо на традиціях – Х.:Видавнича
група «Основа»,2016. – 126с.
2. Методичні рекомендації щодо національно –
патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.
3.Наказ МОН України від 28.05.2015№582 « Про схвалення
Концепції національно – патріотичного виховання дітей та молоді».
Немає коментарів:
Дописати коментар