понеділок, 6 червня 2016 р.

УРОК-КОМПОЗИЦІЯ ДЛЯ 3 КЛАСУ "МОЯ РІДНА - УКРАЇНА"



МОЯ РІДНА - УКРАЇНА
(урок-композиція для учнів 3-го класу)

Заянчуковська Оксана Сергіївна учитель початкових класів загальноосвітньої школи І- ІІІ ступенів с. Чемерпіль

Мета: розширювати і збагатити знання учнів про неньку Україну; розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом; виховувати бажання берегти свою національну культуру,історичне минуле та сучасне українського народу. 
Обладнання: малюнки дітей, пазли «Моя Україна», прапори з афоризмами відомих людей про патріотизм і єдність, плакати «Прапор України», «Гімн України», «Герб України», презентація «Моя країна» (слайд-шоу), відеоролик «Мій рідний край», аудіо запис пісні «Є на світі моя країна…», «Моя Україна» , Гімн України, папір для побажань, олівці.
І . Організаційний момент
Ось і дзвоник пролунав,
Для навчання час настав.
Щоб країні прислужитись,
Ви повинні добре вчитись.
Для могутності і слави
Української держави!
ІІ. Актуалізація опорних знань
 Слухання пісні «Є на світі моя країна…»
- Про що йдеться у пісні?
Учитель:
- Дорогі діти  вітаю вас і ваших батьків з початком нового навчального
року! Сьогодні ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими. Вам усміхається лагідне сонце, яке посилає своїй промінчик із синього неба. Цей промінчик – маленька частинка великого щедрого сонця. Так і кожен з нас є невідємною частиною славного народу України. І немає на світі кращого неба, ніж небо України!

- Україна, Батьківщина, Вітчизна, рідний край… Ці слова дорогі кожній
 людині нашої країни. Мама,яка дала нам життя, земля, на якій ми живемо, хліб, який ми споживаємо…І серед найзаповітнішого є в людини Батьківщина! 
         - Кожна людина з великою любовю і душевним  трепетом  згадує  те місце, де вона народилася, де промайнуло  її  дитинство, дитинство  з дивосвітом – казкою, з материнською  ласкою  у затишній батьківській оселі.  Це родинне вогнище, маленька  батьківщина  кожної  людини. Це її велике « Я», з якого починається людина, родина, Батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна. Ми пишаємося своєю рідною землею і завжди хочемо сказати про неї найкраще.
Учні (по черзі)
                               1. Ми українці – велика родина,
                                   Мова і пісня  у нас соловїна,
                                 Квітне в садочках  червона калина,
                                 Рідна земля для всіх нас – Україна.
                               2. Струмок серед гаю, як стрічечка.
                                 На квітці метелик, мов свічечка.
                                 Хвилюють, малюють, квітують поля -
                                 Добридень тобі, Україно моя!
                              3.  Краю мій рідний, моя сторона,
                                   Ти для мене – найкраща у світі!
                                 Україно моя, ти у серці – одна,
                                 Як в віночку, барвистому цвіті.
                              4.  Україно, ми дочки твої і сини,
                                 Ти усіх нас любовю  зігріла,
                                   І  шумлять  кучеряві твої ясени,
                                 Кличуть в мрію нас їхні вітрила.
                              5.  Україно, ти рідна моя сторона.
                                 Наші предки тут стежку топтали.
                                 І була Україна їм – в світі одна,
                                 То ж за неї життя віддавали.
                               6.  Я з тобою Полязую долю свою!
                                 І  калину, й вербу над водою,
                                 Мову рідну, і спів соловїв у гаю.
                                 Я  люблю і горджуся тобою!
         ІІІ Основна частина.
          Розгляд картин і малюнків дітей  рідної природи, подорож картою України.  (обговорення)
         Гра «Склади пазл «Моя Україна»
              Подивіться на карту України . Територія яку заселяють українці, така
 велика. Щоб пройти її з заходу на схід , долаючи щодня 30 км, потрібно 90 днів.
         Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні)
24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України. Цього року ми святкували знаменну дату -  25-річчя незалежності України!( На карті кріпимо напис – 25-річчя незалежності України). Тому зараз складемо павутинку привітань іменинниці. (Діти і батьки кріплять побажання нашій державі).
         Розповідь про видатних людей України( за плакатом « Видатні українці»
та презентація про них)
         Розділ « Видатні українці» давайте розпочнемо нашими дорогими земляками .
          Василь Олександрович Сухомлинський – видатний педагог, народився на Кіровоградщині. ( вчитель демонструє його книгу « Серце віддаю дітям» )
         Микола Микитович Сарахан – вивчення літератури рідного краю ми розпочинаємо якраз із творчості нашого земляка, байкара, переможця Всеукраїнського фестивалю української книги у номінації « Сатира і гумор»
         Ярослав Мудрий ( 983 – 1054) – великий  князь  Київський, син  хрестителя Русі  Володимира Великого. Під час  його правління була написана Правда  Ярослава , що є першим відомим  зведенням законів на Русі. Провів колосальні реформи, за часів його правління Київська Русь досягла найбільшого розвитку.
         Григорій Сковорода (1722 – 1794) – видатний філософ. Переслідувався світською та духовною владою. Вів життя мандрівного філософа – богослова, маючи при собі лише найнеобхідніше,зупинявся в сільських хатах. Відмовлявся від пропонованих йому посад і занять, присвячуючи свій час повчанню людей моральності – як словом, так і своїм способом життя. Праці філософа при житті не друкувалися. У своїх роботах він майже ніколи нікого не цитує і ні на кого не посилається. Сенс життя Сковорода бачив у скромності, стриманості й аскетизмі.
         Тарас Шевченко (1814 – 1861) – поет, прозаїк і художник. Його творчість є основою сучасної української літературної мови. Народився кріпаком і завдяки своїм талантам був викуплений  у свого поміщика провідними представниками  мистецтва та літератури. За сатиру на імператора й імператрицю був заарештований і засланий в Азію солдатом зі строгою забороною писати й малювати, де пробув 10 років. Більшість жителів України назвуть саме його найвидатнішим українцем. Похований у Каневі, там  же знаходиться його музей.
         Великий Кобзар – так називали і називають його люди. Геніальний син українського народу прославляв Україну на весь світ. Його книга Кобзар перекладена багатьма мовами світу. Народ України береже пам’ять про видатного поета. Йому поставлено пам’ятники,його імям названо вулиці, порти, театри,університети. Його вірші знають дорослі й діти.
         Іван Франко (1856 —1916) – письменник, поет, учений, драматург, філософ, історик, етнограф, психолог. Один з найвидатніших діячів літератури в історії України. 1915 року був номінований на Нобелівську премію, проте невдовзі помер, і кандидатуру зняли. Похований на Личаківському цвинтарі у Львові.
        Михайло Грушевський (1866 – 1934) – учений – філолог,літературознавець, організатор науки, письменник, критик,політичний діяч, публіцист. Голова Центральної Ради(1917—1918). 1919 року емігрував. 1924 року на його прохання уряд України дозволив йому повернутися в Україну для наукової діяльності. Із його ім’ям пов'язаний розвиток історичних подій Центральної Ради до ІV Універсалу про самостійність УНР. Багато працював у царині історії літератури – це насамперед відповідні екскурси в його основних працях; ”Історія України – Русі” та  “Історія української літератури”, що охоплює українську народну творчість і письменство до початку  XVІІ.
        Портрет видатного сина української землі зображено на пятидесятигривневій купюрі нових українських грошей.
         Леся Українка (1871—1913) – поетеса та письменниця. Своєю творчістю привнесла в українську літературу нові на той час теми та мотиви та повністю змінила українську поезію. Протягом усього життя страждала від невиліковних захворювань кісток і нирок. Похована на Байковому кладовищі в Києві.
        Катерина Білокур (1900 – 1961) живописець. Народна художниця України з 1956 року. Читати, писати і малювати навчилась самотужки. Написала такі картини: “Квіти увечорі,Декоративне панно,Жар-колос” “Осінь,Жоржини,Рожі і троянди, портрети та автопортрети.   
          Микола  Амосов (1913 – 2002) – академік, заслужений діяч науки, лікар, учений, кардіохірург,  трансплантолог, біокібернетик. Автор новаторських методик у кардіології та системного підходу до життя. Похований на Байковому кладовищі в Києві. Із 1952 року очолював клініку грудної хірургії Українського науково – дослідного інституту туберкульозу і грудної хірургії. Основні наукові праці присвячені питанням хірургії серця і легень .З 1983року – директор Київського інституту серцево-судинної хірургії.
          Валерій Лобановський (1939 – 2002) – видатний футбольний тренер,відомий по роботі з Динамо (Київ). Виходить у перші десятки практично всіх рейтингів найкращих тренерів в історії світового футболу. Його ім’ям названо стадіон Динамо. Похований на Байковому кладовищі в Києві.
Перегляд презентації « Чим може пишатися українець ? » .
Вправа «Мікрофон»
Ми – патріоти – дочки і сини
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм! (Слайд )
          Учитель. Але чи легко бути патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотами своєї держави? Чому? (Слайд )
          Учитель: Зверніть увагу на ці прапорці. На кожному з них написані слова відомих людей про любов до Батьківщини, патріотизм . А як ви розумієте ці афоризми?
Афоризми:
          Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Д. Байрон)
Забудеш рідний край — твоє всохне коріння. (П. Тичина)
Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом. (Ч. Айтматов)
Вітчизна — це не хтось і десь, Я — теж Вітчизна. (І. Світличний)
Робота в групах
         Учитель: Сьогодні у нас буде чудова нагода позмагатися і пригадати, що ми вже знаємо про рідну неньку Україну. (Слайд )
Завдання:
1. Розказати вірш українського поета (Слайд )
2. Назвати прізвище та ім’я людини на фото (Слайд )
3. Заспівати українську пісню (Слайд)
4. Назвати визначне місце на фото (Слайд )
5. Продовжити прислів’я :
1) Вченому світ, а невченому…..тьма
2) Гарно того вчити, хто хоче….. все знати.
3) Голова не на те, щоб тільки …кашкета носити.
4) Книга вчить як на …… світі жить.
5) Людей питай, а свій розум …. май.
6) Добрий початок, половина ….. діла.
7) Маленька праця краща за велике …… безділля.
8) Бджола мала, а й та …… працює.
9) Вік живи – вік … учись.  
        Учитель. Любі діти! Батьки, вчителі вас люблять і думають про те, якими ви виростите, якими станете. Ви наша надія, майбутнє України. І багато зусиль спрямовано на те , щоб росли ви справжніми українцями із гарячими серцями розумними головами, чистими помислами. Тож давайте складемо обіцянку нашій  Батьківщині.
Учні: Обіцянка
Щоб цвіла Україна моя,
Ми даємо обіцянку нині,
Вчитись так, щоб набуті знання
Пригодились моїй Батьківщині!
Учениця виконує пісню «Україна»
                                                   Література
1.Ласкавцева Я.Д.Виховуємо на традиціях – Х.:Видавнича група «Основа»,2016. – 126с.
2. Методичні рекомендації щодо національно – патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.
3.Наказ МОН України від 28.05.2015№582 « Про схвалення Концепції національно – патріотичного виховання дітей та молоді». 

Немає коментарів:

Дописати коментар