понеділок, 6 червня 2016 р.

УРОК ДЛЯ 4 КЛАСУ "БАТЬКІВЩИНА-НАЙКРАЩИЙ КРАЙ"



БАТЬКІВЩИНА – НАЙКРАЩИЙ КРАЙ

Бондаренко Галина Антонівна,  вчитель початкових класів  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 м. Гайворон  Кіровоградської  області

Мета: поглиблювати знання учнів про Україну – державу, рідну землю,державні символи; формувати національну свідомість; вчити аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Розвивати мовлення, мислення, пам’ять, увагу. Виховувати патріотичні почуття, почуття співчутливості та співпереживання за долю нашої держави, національну гідність, любов до рідної землі.
 Обладнання: карта України,державні символи,герб та прапор  міста фотографії  з краєвидами рідного краю, фотографії загиблих учасників АТО, аудіо записи «Пісня про Гайворон»,  «Пісня про Україну», шаблони квітів, плакати з  віршами, значки «Юний розумник».

Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина –  то найкращий  край
                                                           (Д.Павличко)
                                    Хід уроку
І. Організаційний момент
1 Вересня.
Цей день  незвичайний  приходить до нас,
І  всім  до навчання  ставати  вже час.
Зібрались ми разом знання  вшанувати,
Бо трішки набридло вже відпочивати.
ІІ. Вступне слово вчителя:
1.На фоні музики слово вчителя:
Струмок серед гаю, як стрічечка
На квітці метелик, мов свічечка
Учні:
Хвилюють, милують, квітують поля,
Добридень тобі, Україно моя!
Добридень, вам, мої маленькі друзі. Сьогодні ми разом розпочинаємо новий навчальний рік. 2016 рік – незвичайний, бо саме в цьому році наша держава відзначає свій 25- річний ювілей.
Дорогі діти! Все на світі можна вибирати, але ніколи – найдорожче: маму і Батьківщину. Погляньте на цей плакат і прослухайте поетичні рядки:   
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай,
Їм  красить все їх рідний край,
Нема  без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
                                     (М.Чернявський)

Про яку святиню говориться в цьому вірші? (Про Україну)
Тож ви здогадались, що сьогодні мова піде про нашу рідну Україну.
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
(Тема записана на дошці)
Україна! Все святе зібралось для кожного з нас у цьому слові. Земля батьків, з діда, прадіда, найдорожча земля, споконвічний отчий край. Продовжіть  речення «Для мене Батьківщина – це…»
А зараз прочитайте рядки  вірша .
(Діти читають по одній стрічці вірш)
         Що таке батьківщина?
Під віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата,
Під вербою криниця,
В чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека
І діброва далека,
І веселка над лісом,
І стрімкі обеліски.
Сьогодні ми поведемо мову про нашу  Батьківщину, наш рідний край. Батьківщина – це земля, на якій народились ми, наші батьки, діди і прадіди. Це – рідне місто, домівка, стежинка, якою йдемо до школи, калина під  вікном, це шепіт колосся і спів солов’я. Це мамина колискова пісня і бабусина казка. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною землею.
Учень 1. Я люблю тебе, рідна Вкраїно моя,
Твоє небо блакитне і чисте,
І зелені луги, і сріблясту росу,
Що на травах блищить, мов намисто.

Учень 2. Я люблю твої сиві, безмежні степи,
Тихі води і яснії зорі,
І поля золоті, і вечірні сади,
І осіннє повітря прозоре.

Учень 3. Я люблю, як в осінню пору золоту
У подвірях сільських пахнуть квіти.
Україно моя, рідна земле моя!
Як же можна тебе не любити!
ІV.Історичні події країни
А тепер згадаємо трохи про історію.
(Розповіді підготовлених учнів)
1 учень
24 серпня 1991р. У цей день прийнято Акт проголошення незалежності України, який проголошує Україну незалежною самостійною демократичною державою.
2 учень
Символами України є герб, прапор, гімн, які відображають його історію.
Герб – символ влади. Золотий тризуб зустрічається ще за часів Київської Русі, зокрема на монетах Володимира Великого. Йому понад тисячу років.
3учень
Національний Гімн України – це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Більше століття тому Гімн написаний поетом Павлом Чубинським і композитором Михайлом Вербицьким.                
Слово вчителя.  Збулася мрія багатьох століть українських патріотів. Наша Україна – стала соборною, незалежною, самостійною  державою. В цьому році 24 серпня їй виповнилося 25 роки. На жаль, на 23-ому році мирної незалежності українському народові, найкращим його представникам довелось зі зброєю в руках відстоювати свою національну гідність та незалежність. Навіки у пам’яті народу залишаться герої Небесної сотні. А день 20-го лютого (саме тоді відбулись найжорстокіші бої між протестуючими і силовиками) за Указом Президента України П.Порошенка, офіційно став днем пам’яті загиблих на київському Майдані – Днем Героїв Небесної сотні. Серед героїв Небесної сотні були, крім українців, вірмени, грузини, росіяни, білоруси, але всіх їх об’єднувало єдине бажання – відстояти свободу і незалежність української держави.
Так, як наші пращури–козаки ревно обороняли кордони наших земель, так і сьогодні наші українські воїни, учасники АТО борються за нашу державу, відстоюють її суверенітет і територіальну цілісність.  Вони проявляють великий героїзм і відвагу та є справжніми патріотами України – славними нащадками героїчних козаків.
         Діти, а що означає вислів, який зараз часто лунає скрізь: «Шануймося, бо ми того варті»? Це найчастіше говорять між собою дорослі. Що це означає?
Любити свій край, свою землю, знати рідну мову, шанувати традиції і звичаї, свій рід, пам’ятати своїх національних героїв. Але цей вираз має ще глибше значення, бо він стосується і кожного з вас. Ви повинні вирости справжніми дочками й синами свого народу, стати найбільш свідомими, ніж теперішнє покоління, пам’ятати і берегти все те, що нам у спадок залишити минулі покоління.
- Мабуть, ви часто чули чудовий, величний заклик «Слава Україні!»? Що лунає у відповідь. Чи пам’ятаєте ви ці слова? («Героям слава!») Що означають ці слова?  (Це також згадка про пам’ять свого народу, його історію, ваших рідних, життя яких складало долю нашої Батьківщини.)
Землю, на якій ми народилися, ми любимо понад усе на світі.
V. Хвилина пам’яті за загиблими героями Небесної сотні, воїнами АТО, мирними жителями України, усіма полеглими за незалежність України
VІ. Виступ учасника АТО або волонтера
Фізкультхвилинка «Ми одна сім’я».
У цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Руку дай тому, хто зліва.
Руку дай тому, хто справа
Ми – одна сім’я.
У цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Помирімось з тим, хто зліва,
Помирімось з тим, хто справа
Ми – одна сім’я.
У цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви
Посміхнись тому, хто зліва,
Посміхнись тому, хто справа,
Ми – одна сім’я.
Закрийте очі. Уявіть себе промінчиками сонця. Обніміть і обігрійте рідну землю, обніміть маму, тата, бабусю, дідуся, сестричку, братика, вчительку, однокласників. Ви світитесь добром і щастям. Побажайте всім навколо щастя і добра.
 VІІ.Розмова  про красу  рідного краю
Моя Батьківщина – це вишневий цвіт,
І верба над ставом, й калина.
Моя Батьківщина – це мрії політ,
Це рідна моя Україна!
Моя Батьківщина – це наша сім’я,
Затишний куточок і хата.
Це мама, татусь, бабця, дідусь і я,
Всі рідні і друзів багато.
Моя Батьківщина – це злагода й мир
Та небо бездонне й чудове.
Це пісня чарівна, що лине до зір,
Й дитинство моє світанкове.
Моя Батьківщина – ліси і поля,
Від них в нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
                          (Н. Красоткіна)
           Діти,  прекрасна  наша українська  земля,  щедра,  багатобарвна, рідна, єдина, квітуча.  Який красивий світ! Краса у водиці  в  озері, яка хвилями йде до берега. Краса в усьому: в лементі птаства, у співі пташиного польоту, в росинці, яка виблискує  вранці  на квіточці.
         А тепер давайте поговоримо про наше рідне місто. Адже тут у нас так багато красивих куточків, які манять до себе своєю неповторністю, чарівністю, особливістю.
               (На  дошці  фотографії  рідного міста)
Розповіді дітей
(Потім учні читають рядки вірша про рідне місто)
1учень.
Я люблю тебе, місто над Бугом. 
Де стрічав чарівні світанки... 
Перші промахи, перша туга. 
Найсвітліша любов-веснянка.
2учень
Гайворон - травня квітучого подих 
Серцю наснагу дає... 
Гайворон - скільки душевних мелодій 
В назві твоїй виграє!
3учень
Моє місто над тихим Бугом 
В кожній посмішці промениться... 
Я стрічаюсь з тобою, як з другом. 
Ти - дитинства мого столиця.
                       Олександр Білятинський
Звучить «Пісня про Гайворон»
Робота в групах  «Що потрібно зробити в нашому місті ,щоб воно стало ще кращим»(діти записують побажання на аркуші  і виставляють на дошку)
VІІІ. Гра-змагання «Я вважаю себе українцем, якщо я …»
 Дотримуюсь статей Конституції України
З повагою ставлюсь до державних символів України: прапору, гербу і гімн.
Намагаюсь досконало оволодіти державною мовою – українською, намагаюсь боротись за її чистоту.
 Бережливо ставлюсь до природи рідного краю, культурної спадщини українського народу.
(Виграє той, хто зможе назвати якомога більше ознак справжнього патріота України).
Послухайте правила, які повинен знати і завжди виконувати кожен із нас.
(Читають підготовлені діти)
 Звучить Гімн – потрібно встати, гордо й голосно співати.
Біля Прапора зупинись, честь віддати не лінись.
Конституцію потрібно вчити, за її законами жити.
Слово учителя. Підводячи підсумки нашої гри-змагання, заслухавши ваші варіанти відповідей, нам вдалося створити образ патріота України, і я сподіваюсь, що це творче завдання буде у майбутньому спонукати кожного з Вас ставати кращим, плекати в собі найкращі риси патріота в ім’я майбутнього нашої Батьківщини, у єдиній країні.
Учитель
Виростайте і живіть
Для добра і слави,
Як святиню бережіть
Символи держави.
ІХ. Вікторина «Моя Україна»
Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)
Назвіть державні символи України? (Герб, Гімн, Прапор)
Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)
Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)
Яка мова в Україні є державною? (Українська)
Яка найбільша річка в Україні? (Річка Дніпро)
Державний Герб України – це... (Тризуб) • Якого кольору Державний Прапор України?
(Синьо-жовтого)
Урочиста пісня нашої держави – це... (Гімн України)
Найвищі гори в Україні – це... (Карпати)
Кого в родині називають берегинею? (Матусю)
Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу? (Вишитий рушник)
З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
За правильні відповіді діти отримують фішки. Хто набере найбільшу кількість фішок, той нагороджується значком «Юний розумник».
Х . «Віночок побажань» Робота в парі
На парті в кожного квітка на пелюстках якої діти пишуть побажання для нашої країни. Потім квіти виставляють кругом карти України  на дошці.
ХІ. Підсумок уроку.
Провести за допомогою вправи «Мікрофон»
Звучить «Пісня про Україну»

Бібліографія
     1. Бичек, Л. М. Моя Батьківщина ­ Україна // Розкажіть онуку. ­ 2005.
№ 13­-14. ­ С. 2-­5
2.Красоткіна, Н. Моя Батьківщина ­ рідна Україна. // Розкажіть онуку. ­ 2003. ­ № 31. ­ С. 2­4
3.Лук'янець, Л. І. Моя Батьківщина // Розкажіть онуку. ­ 2004. ­ № 19-­20. ­ С. 14-­17

Немає коментарів:

Дописати коментар