понеділок, 6 червня 2016 р.

УРОК ДЛЯ 2 КЛАСУ "МИ ДІТИ ТВОЇ, УКРАЇНО!"



МИ ДІТИ ТВОЇ, УКРАЇНО!
(урок для учнів 2-го класу)

Невладик Ірина Миколаївна
вчитель початкових класів НВК «Гайворонська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5» Кіровоградської області

Мета: навчання учнів шанувати та цінувати патріотичні здобутки українського народу; формувати почуття поваги та гордості до рідного краю, народу та мови, приналежності української нації, шанування державних символів, Конституції України; розвивати пізнавальні інтереси, творчі здібності.
Обладнання: державні символи України, Конституції України; національні символи України (калина, вишитий рушник, український вінок, карта України), аудіо запис пісень «Державний Гімн України», Н.Бужинська «Це моя Україна».
Підготовчий етап:
1.Опрацювання матеріалу художньої літератури, періодичних видань, присвячених темі.
2.Підготовка виступів учнів.
3.Підготовка наочного матеріалу для оформлення класної кімнати: малюнки державних символів України, малюнки національних символів.
Епіграф уроку: «Свою Україну любіть,
                            За неї Господа моліть…»
                                               Т. Г. Шевченко
Хід уроку
І. Організація класу.
(Діти стають в коло, беруться за руки)
Вчитель. Доброго дня, мої любі діти!
Ми – єдина сім’я, єдина родина, зустрілися після літніх канікул знову в рідній школі. Давайте доторкнемося долоньками один до одного та щиро посміхнемося, подаруємо гарний настрій і тепло свого серця усім.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
1.Вступне слово вчителя

У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
                            (М. Чернявський)
Вчитель. Про яку святиню говориться у вірші? (про Україну) Як ще ми називаємо Україну? (Батьківщина; країна;держава) Тож, напевно, ви всі здогадалися, що наш урок присвячений рідній Батьківщині – нашій Україні.
1.Інтерактивна гра «Мікрофон»
                  Що ви очікуєте від уроку?
                  Сьогодні ми поглибимо свої знання про Державні символи, традиції і звичаї українського народу.
ІІІ. Основна частина уроку
1.Розповідь учителя.
Кожна людина має свою Батьківщину, яку любить понад усе на світі. Бо Батьківщина, як рідна ненька, її не можна ані купити, ані заслужити, вона одна у кожного і дається від народження. Батьківщина – це земля не тільки батьків, а й дідів і прадідів. Батьківщина – це край, де здавна звучить наша рідна мова і материнська пісня. Наша Батьківщина зветься Україною.
                   Україна – рідний край
                   Поле, річка, синій гай.
                   Любо стежкою іти
                   Тут живемо я і ти.
Україна – це безкрайні лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати і шахти Донбасу. Це широкий Дніпро-Славутич, який несе свої води у Чорне море. Україна – це край, де ви живете і зростаєте.
2.Поетична сторінка. Декламування віршів про Україну.
Учень.        Різні в світі є країни,
                   Різні люди є на світі,
                   Різні гори, полонини,
                   Різні трави, різні квіти,
                   Є в усіх одна країна,
                   Найрідніша нам усім.
                   То – прекрасна Україна,
                   Нашого народу дім.
Учениця.  Українка я маленька,
                   Українці батько й ненька.
                   Українкою я звуся
                   І тим іменем горджуся.
Учень. А по чім тебе пізнаю?
Учениця.   По вкраїнському звичаю:
                   В мене вдача щира, сміла,
                   Є відвага духа й тіла.
                   І душа в мене здорова,
                   Українська в мене мова!
Вчитель.    Мова – державна перлина,
                   Нею завжди дорожіть:
                   Без мови немає країни.
                   Мову, як матір, любіть!
3.Розповідь учителя.
Ми – українці. Ми маємо славну історію і традиції. Маємо і свою державу. А кожна держава має свої символи, які люди шанують і бережуть.
4.Робота в групах. Повідомлення вчителя та І групи учнів про державні символи України.
1-й учень. Україно… Предків слава
                   Гордість наших давніх літ,
                   Наша Сонячна Держава,
                   Що здіймається в зеніт,
А над нею сонце сяє
                   Славний тризуб золотий
                   Синьо-жовти Прапор має
                   Й «Ще не вмерла…» кличе в бій.
                                               (В. Хомик)
2-й учень. Цей герб відомий ще з часів Київської Русі. Його використовував великий князь київський Володимир, який жив більше 1000 років тому. Вам, мабуть, цікаво буде знати, чому тризуб є гербом України? Число «3» завжди мало казкову та чудодійну силу. Навіть у казках, в яких зібрана вся мудрість народу, дуже часто зустрічаються розповіді про трьох богатирів, про три бажання, які виконуються чарівниками, про три дороги, що постають перед казковими героями. А ще в тризубі відображено найголовніше – триєдинство життя. Це батько-мати-їхні діти. Вони символізують силу, мудрість і любов.
3-й учень. А тепер давайте поговоримо про наш прапор. Якого він кольору? А може хтось знає, що ці кольори означають? Все правильно – жовтий – це колір пшеничної ниви, колір – хліба-зерна. Жовтий – це ще колір золотого сонця, без ласкавих променів якого не визрів би хліб. А блакитний – це колір ясного чистого неба, де живе сонце, яке приносить нам усім радість.
4-й учень. Ще наш прапор має давню історію. Особливо він пов'язаний із нашим славетним козацтвом. Казали, що то були могутні лицарі та охоронці нашої землі і народу від ворога, а жили вони на Запорозькій Січі. І найбільше за життя цінували волю і рідну землю. Тому й слово «козак» -- означає вільна людина.
5-й учень. Україна тепер вільна держава. Майже 500 років козацтво боролося за цей день. І багато пісень наш народ про це склав.
         (звучить пісня «Запорозькі козаки» у виконанні Н. Яремчука.
                       Музика Татарченко, слова Крищенка)
6-й учень. Третій символ нашої незалежної держави – це гімн України, який написали майже 100 років тому поет Павло Чубинський та композитор            М. Вербицький. Ми обов’язково повинні знати його, бо всі ми діти України.
(Звучить Державний Гімн України).
5.Лексична хвилинка. Визначення значення слів: Закон, Верховна Рада, Конституція, незалежність, патріот, громадянин.
6.Розповідь учителя.
         1991 року наша країна стала незалежною вільною державою. Наш народ висловив бажання жити в мирі, злагоді з народами всього світу. Ми живемо в центрі України – Кіровоградщині. І, маючи свої традиції, з повагою ставимося до людей, які проживають в інших регіонах.
7.Вправа «Коло дружби».
         (Учитель розповідає про народи, що населяють Україну).
Вчитель. Створімо коло дружби (діти підводяться з місць, стають у коло). Кожен з нас має назвати те, що нас єднає, робить єдиним народом. Візьміть за руку товариша, об’єднавши наш класний колектив в коло дружби.
8.Розповідь учителя.
         В історії українського народу було багато важких часів. Це роки війни, стихійні лиха, епідемія, катастрофи… Та незважаючи  на це, наша країна знаходила сили піднятися з руїн. Завдяки мужності, патріотизму, силі духу народу, ми завжди були і будемо сильною державою.
9.Фізкультхвилинка.
         (Діти повторюють за вчителем рухи)
Ми всі одна сім’я:
Неповторні – ти і я!
Будемо усі дружити,
В злагоді і мирі жити!
10.Повідомлення вчителя та учнів ІІ групи про народні символи нашої держави.
1-й учень. Що таке Україна?
                   За віконцем калина,
                   Тиха казка бабусі,
                   Ніжна пісня матусі,
                   Дужі руки у тата,
                   Під тополями хата,
                   Під вербою криниця,
                   В чистім полі пшениця,
                   Серед лука лелека
                   І діброва далека.
Вчитель. Наші добрі, давні символи… Їхнє коріння сягає глибини століть.
         Усе, що перейшло до нас від наших батьків і дідусів: це і рушник у хаті, і пісня колискова, і калина біля двору.
2-й учень. Український рушник! Як багато промовляє до нас це слово, яке воно рідне і миле нам. Рушник із сивої давнини і до наших днів у радості і горі є невід’ємною частиною нашого побуту. Це не тільки окраса нашого дому, але й оберіг. Без рушника неможливі народження, одруження, зустріч гостей.
Вчитель. У великій пошані на Україні – народна пісня. Пісня – це голос душі народу, це маленька криничка живої води. А хто не був зачарований українською народною піснею?
         Загадка. За хатинами в садочку
                   У зеленому віночку
                   Та в червоних намистинах
                   Стала, наче молода.
                   І збігаються всі діти,
                   Щоб на неї поглядіти.
                   За намисто кожен – смик.
                   Зветься ця рослина – червона …
         Символом отчого краю, усієї неньки України є калина. У народі кажуть:
       Без верби і калини нема України.
       Калина й Україна нероздільні.
Про калину складено багато пісень, віршів.
1.     Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ,
Усміхнулась щиро доля,
Материнський ніжний цвіт.
2.     Посадіть калину на городі,
Щоб заквітнула земля!
Із роси – пречиста врода,
З неба – почерк журавля.
3.     Посадіть калину коло тину,
Щоби злагода цвіла!
Буде щирою родина –
Буде честь їй і хвала.
4.     Посадіть калину коло хати,
Щоб на всеньке на життя!
Стане кожен ранок святом,
Дітям буде вороття.
5.     Посадіть калину в чистім полі
Хай вона освятить час!
Рід наш любить дуже волю
Хай же воля любить вас.
6.     Посадіть калину біля школи,
А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’яв у спориші,
Посадіть коло серця,
Щоб цвіла вона в душі.
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель. Ось і добігає кінця наш урок. Скажіть, діти, що ви запам’ятали з почутого? Що вам сподобалося? Завжди пам’ятайте і гордо несіть усвідомлення того, що ви діти України. Нехай у вашому серці панує добро і радість, живіть у мирі і злагоді один з одним. Пропоную послухати вірш про Україну й вивчити йог напам’ять.
         Ми є діти українські –
         Хлопці і дівчата.
         Рідний край наш Україна
         Велика й багата.
         Рідний прапор синьо-жовтий,
         Як сонце на небі.
         Ми для нього все що маєм
         Віддамо в потребі
         Присягаєм! Україну
         Понад все любити,
         Рідний народ шанувати
         І для нього жити.
(Звучить запис пісні Н. Бужинської «Це моя Вкраїна»)

Список використаних джерел
1.     Години спілкування . 2 клас.- Х.:Видавнича група «Основа», 2014.
2.     Державні символи України. Видавництво «Ранок», 2012. – 49 с.
3.     Конституція України.

Немає коментарів:

Дописати коментар