понеділок, 6 червня 2016 р.

УРОК ДЛЯ 8-9 КЛАСІВ "МИЛА І ЄДИНА-МОЯ ТИ РІДНА БАТЬКІВЩИНО"



МИЛА І ЄДИНА, МОЯ ТИ РІДНА БАТЬКІВЩИНО

(урок з вивчення історії рідного краю для учнів 8-9 класів)

Гродзіцька Тетяна Миколаївна,  вчитель історії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 м. Гайворон  Кіровоградської області

Мета: розвивати інтерес учнів до вивчення історії, географії, культури України та традицій рідного краю, зміцнювати їхнє почуття національної гордості й гідності, виховувати патріотизм;
 виховувати в учнів 5–6 класів патріотизму, ціннісне ставлення до Батьківщини; усвідомлення духовної єдності з українським народом та своєї національної ідентичності;
         розширити коло знань з історії України та рідного краю;
         стимулювати дитячу спостережливість, увагу, ініціативу, творчость;

Хід уроку
І. Організація класу
Працюємо з епіграфом уроку
(на вибір:  читання в голос хором; читання за бажанням індивідуально, відтворюючи уявну інтонацію вірша)
Україно, Україно,
Після далечі доріг
Вірне серце твого сина я кладу тобі до ніг!
З рубрики  «Співаємо  про Україну»
 (прослуховування пісні «Україна» Тараса Петрененка) ( тексти пісень можна розмістити на дошці та залучити їх до виконання )(додаток 1)

  ІІ. Мотивація
      1.Перегляд відеоролика «Нороджені вільними» (Додаток 2)
         (бесіда: хто ввійшов до відео, чи знайомі вам ці люди;
                       що їх об’єднує;
                       яке місце серед них займаєте ВИ;
                       чи усвідомлюєте ВИ яка відповідальність покладається на Вас
                       суспільством у майбутньому;
                       чи готові ВИ для цього, чи вистачить знань, умінь, любові…
   

2.Мозковий штурм
«Батьківщина для мене…»
·        Учитель пропонує учням продовжити речення:
·        Батьківщина для мене…
·        Я люблю Україну, тому, що
Патріотизм- ? (працюємо над змістом терміну)
Бесіда про роль патріотизму у житті країни та її народу(орієнтовний зміст: Патріотизм – це любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, нації, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею.
Жодна з держав не може вважати себе ані розвиненою, ані демократичною, якщо її громадяни не знають свого минулого.  Наша історія, наша культура, наші традиції, чи не найдавніші у світовій цивілізації. Численні археологічні дослідження підтвердили, що на території сучасної України задовго до античної Еллади та Стародавнього Єгипту була високорозвинута культура.(вивчатимемо на уроках історії у 7 класі)
Де коріння сильне й глибоке, там і дерево сильне, воно бурям і стихіям ста­вить могутній опір. Звісно, що сила дуба зберігається не лише в його могутньому стовбурі і пишній кроні, а й, переважно, — у корінні.
Перекотиполе(?) зі слабким корінням безсиле у боротьбі з вітрами, які женуть його, куди їм заманеться. І не дивно, що воно зрештою опиняється у проваллі, де знаходить свій кінець.
Ви, юне покоління, є тією молодою парослю, з якої розквітне пишна крона нашого народу. Але, за умови, що вона живитиметься глибоким корінням, яким є мова народу, історія, культура, мистецтво, звичаї і традиції. Наскільки старанно ви їх вивчаєте та засвоюєте, якоюсь мірою покаже перший урок у 2016-2017 н. р., який пропонується провести  під назвою «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України».
Як думаєте, чому саме таку назву нам запропонували?
·        Що ж необхідно для того, щоб Україна залишилася єдиною, стала сильнішою і процвітаючою державою?
·        Чи залежить це від вас?
·        Яким чином ви можете посприяти міцності своєї держави?
(Орієнтовний висновок: наші справи залежать від наших знань, умінь і навичок; ми ще діти,  лише вчимося, тому найкориснішими нашими справами сьогодні для нашої Батьківщини мають бути в першу чергу знання, то ж давайте їх і перевіримо. Для цього виконаємо деякі завдання і вправи)
ІІІ. Гра «Чи знаємо ми?»
Клас ділиться на дві команди, вибирають собі довільні назви, саме вони  і будуть змагатися у грі «Чи знаємо ми?» (результати змагання можна демонструвати на дошці, вибрати журі, чи шляхом накопичення у «скарбниці знань» символічних значків, отриманих за правильні відповіді на запитання і завдання)
Завдання 1.  Наповнюємо  «Патріотичну  скарбничку»
(кожний з учасників отримує патріотичний жетончик, який може вкинути у «патріотичну скарбничку своєї команди, коли правильно продовжить «патріотичний марафон»)


Варіант 1.
1.                     Пропонується назвати державні символи України, символіку району, міста села, селища.
2.                     Вказати джерела, де можна знайти коментар того, чи іншого елемента символіки.
3.                     Назвати прізвища авторів, що розробляли ці символічні знаки
4.                     Вказати місця де і коли цю символіку застосовують .
         Варіант 2.  Які ви знаєте  народні символи України (калина, хліб, колоски,
         сонце  та ін.) вірші, прислів’я, приказки про  ці символи  (завдання для
         обох команд  по черзі)
Завдання 2.«Хто більше»
Варіант 1аписати на аркушах паперу за певний час назви міст
(підкресливши назви населених пунктів, що знаходяться на території рідного краю)
Варіант 2. Записати на аркушах паперу за певний час назви    річок    (підкресливши ті, що протікають територією нашого краю)
Переможцями стають ті, хто запише більше назв. Орієнтовно:
Варіант 1 ;Бар, Вінниця, Галич, Донецьк, Кіровоград, Житомир, Запоріжжя, Кам'янець-Подільський, Львів, Мукачеве, Ніжин, Овруч, Рівне, Суми, Тернопіль, Ужгород, Фастів, Чернівці, Чернігів, Чортків, Гайворон,Шепетівка, Хмельницький.
Варіант 2;Буг, Десна, Дніпро, Дністер, Жванчик, Збруч, Лімниця, Прип'ять, Прут, Росава, Рось, Смотрич, Тетерів, Хомора, Південний Буг, Черемош, Уж.
Завдання   3«Історичне»
(дати відповідь на запитання)
     1.Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман)
          2. Кого з руських князів і за що іменують Великим? (Володимира Хрестителя)
      3.Як стародавні греки називали Дніпро? (Борисфен)
      4.Ім'я руської княгині-християнки. (Ольга)
      5.Автор першого збірника законів "Руська правда". (Князь Ярослав Мудрий)
     6. Хто заснував Запорізьку Січ? (Д. Вишневецький Байда)
      7. Назвіть автора музики Гімну України. (Вербицький)
       8. Коли і ким засноване місто Київ?
        9. Які з парків (природніх) на території України ви знаєте (Софіївка)    
      10.Назвіть 6 міст України, які були столицями (Київ, Камʼянець-Подільський, Харків, Галич, Батурин, Чигирин)

Завдання  4.  „Україна співоча”
Варіант 1. Команди отримують завдання назвати народні пісні, в яких згадується червона калина.  
Варіант 2. Команди отримують завдання  проспівати народні пісні, в яких згадується жито і пшениця.

З рубрики  «Співаємо  про Україну» тексти пісень можна розмістити на дошці та залучити їх до виконання

Завдання 5 «Секрети бувалого козака»
(Повідомлення вчителя, чи одного з учнів)
Історія, зокрема,  нашого краю пов’язана з героїчними козацькими часами. Наприклад, у 1648 році територія сучасного Гайворона  ввійшла до складу Уманського козацького полку, який вписав багато героїчних сторінок у літопис боротьби українського народу  за створення незалежної Української держави. Одна  з знаменитих битв Б. Хмельницького влітку 1652 року під Батогом відбувалася за сімдесят кілометрів на північний захід від Гайворона. Отож, десь у наших жилах тече козацька кров.
      Двоє учнів (по одному з кожної команди) виступають з презентацією секретів           бувалого козака, створюючи атмосферу інтелектуального змагання між собою 
  ( з елементами рольової гри)
1.     Козак дотримується  давніх  традицій  та звичаїв козаків, тягнеться до  знань своїх предків.
2.     Згідно  переказу  знахарів, той, хто не передав знань, не  може померти, поки не знайде достойного спадкоємця. Тому не треба бути “скупим”:  Ділись своїм досвідом і знаннями.
3.     Козак сильний і розвинутий, все життя  бореться за те, щоб навчитись володіти собою. А починається цей шлях з наведення порядку і чистоти в своєму тілі. Піклування про чистоту тіла дисциплінує наш дух, кріпить волю і привчає до уваги й вміння  піклуватися не тільки про себе, а й  про оточуючих.
4.     Козак носить  пояс з узором, вишивку на комірі та рукавах, бо це  оберіги, які  прийшли до нас з давнини.  Вважалось, що білий одяг козака – це його  єднання  з вищими силами.
5.     Дім козака – це його маленький всесвіт, де він Господар – Творець,  тому що за порядок у цьому маленькому світі  він відповідає  сам перед Богом та предками.
6.     Для підтримки в собі сили тіла і  духу козак повинен накопичувати в собі  сили п’яти стихій:  неба, повітря, вогню, води і землі.  Без свіжого вітру в обличчя дух  тіла розпадеться. Вогонь береже від негативної  енергії. Вода, козаче, найсильніший засіб, що очищує його. Сила Землі – це джерело накопичення енергії. Ставши босими ногами на землю, вклонися їй на чотири сторони  світу.
7.     Май свою зброю, вона продовження рук козака.
8.     Будь вимогливим до себе і оточуючих. У Вимогливому серці оселяється Велика Любов.
9.     Ніколи не дозволяй пустим думкам займати твій розум.
10.                       Не бійся труднощів вони зміцнюють твій дух і тіло
     11.Подяка потрібна тому, хто вміє дякувати іншим!!! Козаче, вчись
          бути  вдячним усім і завжди. І не спіши брати  в борг: краще зароби, той
           хто заборгував, той неодмінно втратить.
11.                       Козак, переглянь свої вчинки за день, відзнач свої помилки і прийми рішення, не повторюючи їх.
(Бесіда: Чи можемо ми в сьогоденні дотримуватися цих правил?
Яке з них на вашу думку  найважливіше?)

 Завдання 6 «Поясни прислів’я і приказки»
     Пропонується учням пояснити  зміст прислів’я і приказки про рідний край:
-       «За рідний край життя віддай».
-  «Козацькому роду нема переводу».
-         «Ми з такого роду, що любимо свободу».

Завдання  7 «Подорожі по Україні»
(кожна команда виділяє групу «краєзнавців», які отримують завдання в 5-10 реченнях розповісти про найяскравіші враження про подорожі по Україні під час літніх канікул  (в тому числі про  красу, історичне минуле,  знаменитих людей тих населених пунктів, де проживають ваші дідусі, бабусі та інша родина)

Завдання  8  «Краєзнавча Україна»
Варіант 1. Назвіть   авторів та  відомі книги, що розкривають минуле нашого краю, знайомлять з видатними людьми описують красу природи;
Варіант 2. Організувати і прокоментувати  виставку дитячих малюнків чи фото «Маленькі історії рідного міста» (зображення вулиці на якій ти живеш, мальовничого куточка власної садиби, цікавих і красивих місць рідного міста та ін.)

ІY. Рефлексія
 Вправа «Від серця до серця»
Учням пропонується стати у велике коло.
По черзі відповісти на запитання: чим займалися на  уроці; чи сприяло це поглибленню наших знань про Велику та Малу Батьківщину; чи допомогла наша розмова зрозуміти, що патріотизм можна і необхідно виховувати у собі; що від кожного з нас залежить благополуччя нашої країни; що патріотизм починається з елементарних знань про свій край та свою країну, з малесенької протягнутої руки для допомоги ближньому, а завершується ВЕЛИКИМИ справами на користь держави  і власного народу. 
Побажати щось приємне своєму сусідові, який стоїть ліворуч, що супроводжується (наприклад, покладанням лівої руки на плече сусіда, а правої – на власне серце,  утворюється «сердечно центроване коло»)
Усі учні беруться за руки і промовляють  «Наш край – це Україна, Україна в нас єдина – у відданості наша сила»

Вірш «Україна» (читання з елементами «флешмоб»)       
Народились ми в Україні
На Поліссі, на Буковині,
На Поділлі і на Волині,
Біля сивих Карпат і в Криму.
Краю рідний мій, любий краю,
Якщо хтось мене запитає:
"Що таке, скажи, Україна?"
Я скажу відверто йому:
                 ………………………….
Україна - це я!
Україна - це ти!
Україна - це ми!
Україна!
Дивний спів солов'я
В білих квітах сади
Чорне море, Донбас, полонина!
Ми - єдина сім'я,
Сестри ми і брати,
Ми з тобою і є ця країна!
Україна - це я!
Україна - це ти!
Україна - це ми!
Україна!
  ……………………………………………………
Україна - це наша мова,
Кобзаря палаюче слово,
Це Дніпро стрімкий і Черемош,
Це смереки такі чарівні,
Але в першу чергу - це люди,
Це юнак, що замріяно любить,
Це дівчина, що вірно кохає,
Це народ, що співає пісні!
 ………………………………………………………………………………………
Україна - це я!
Україна - це ти!
Україна - це ми!
Україна!
Дивний спів солов'я
В білих квітах сади
Чорне море, Донбас, полонина!
Ми - єдина сім'я,
Сестри ми і брати,
Ми з тобою і є ця країна!
Україна - це я!
Україна - це ти!
Україна - це ми!
Україна!

Бібліографія

1.     Павличук О. А. Місто над Бугом –рікою. Вінниця. Видавництво «Вінницька газета». 2013. с 311
2.     Павличук О., Комірний О. Гайворонщина - перлина Подільського краю. Кіровоград. 2004. С 157
3.     Ред. Земнорій Н. Честь і гордість Гайворонщини. Київ - 2007. С. 271
4.     http://persha.kr.ua/vidkrittya-memorialu-u-xashhuvatomu-foto/

Немає коментарів:

Дописати коментар