Замула
Лілія Миколаївна, учитель української мови та літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.
Могильне Гайворонського району Кіровоградської області
Щоб у серці жила Батьківщина
(Урок-композиція для учнів 7 класу).
Мета: виробляти
особистісне ставлення до рідного краю, розвиваючи вміння висловлювати свої
думки ; формувати соціальні та життєві компетентності
школярів.
Обладнання:
проектор, символи України, виставка книг поетів –патріотів Гайворонщини , твори
В.О.Сухомлинського.
Хід
уроку
Слово
вчителя
Національне виховання є однією з важливих
складових проблеми виховання особистості. Ця проблема дуже багатогранна. У її
рішення зробили внесок представники різних наук. Так, багато питань теорії і
практики гуманістичного та національного виховання підростаючого покоління
знайшли розгляд у працях Я. Гогебашвілі, М.Є. Евсевьева, Я.А. Каменського, К.
Насиров, К.Д. Ушинського. У соціально-філософському та історичному плані
проблема національного виховання, її місце і роль в теорії та практиці
національних відносин, отримала методологічно-теоретичне обґрунтування та
розробку в колективних працях і монографіях Р. Г. Абдулатіпова, Ф. С. Бабейко,
Л. М. Дробіжева
Протягом багатьох віків український народ
створив традиції, які тільки притаманні українському народу. Джерелом
українських традицій є народна педагогіка, яку невипадково називають усною
традиційною фольклорною материнською школою, яка покликана формувати духовні
цінності у людини.
Українська народна педагогіка традиційно
охоплює такі важливі напрями виховання дітей, як трудове, моральне,
інтелектуальне, фізичне й естетичне. Народ завжди турбувався про те, щоб дитина
зростала здоровою фізично, засвоювала морально-етичні закони, ставала багатою
духовно, оволодівала народною культурою, зростаючи палкими патріотами.
Актуальність виховання на засадах народної педагогіки в процесі виховання
зумовлена соціальною потребою сьогодення, тобто, відродження національної
культури, збереження й збагачення неоціненних духовних скарбів народу.
Ідеї народної педагогіки високо цінували
педагоги різних часів і епох, які всебічно вивчали їх і широко використовували
для своїх виховних систем.
Ідеям народної педагогіки, як важливому
засобу виховання молодого покоління, надавав Г.С. Сковорода . У своїх притчах, байках, листах він говорив
про природовідповідність виховання та радив звертатися до рідного слова, народної
творчості, бо «правильне виховання полягає у природі самого народу».
Ідеями
народної педагогіки переймалися і Т.Г. Шевченко, який добре знав побут і звичаї
українського народу, і І.С. Нечуй-Левицький, який розглядав виховні проблеми як
єдине ціле з етнічною педагогікою з формування національної самосвідомості,
духовності: «Народні наші пісні, казки, приказки, колядки, козацькі думи, - все
це в українського народу невичерпний, багатий скарб для навчання та виховання.
І в школі для напутіння життя...».
Основну мету виховання народна педагогіка
вбачає в тому, щоб навчити кожного бути людиною. Навіть знання без людяності
нічого не варті. «Знання без людяності - це меч у руках безумця», - кажуть у
народі.
Людина, яка не знала історії свого роду
вважалася безрідною. Повага і любов до свого роду, рідної землі, національних
звичаїв і традицій починалася з цінування писемних пам'яток, переказів,
предметів побуту, сімейних реліквій та інших матеріалів про життя пращурів.
Знання свого родоводу по батьківській лінії
та материнській, свого генетичного коріння - ознака цивілізованої,людини.
Однією з характерних рис української
народної педагогіки було шанобливе ставлення до жінки матері, жінки-трудівниці.
Мати - символ життя тепла і всеперемагаючої любові! За народною мораллю,
образити матір або батька вважалося
великим злочином.
1-й учень
Пам'ятай,
що Батьківщина — це твоя колиска, твій дім, джерело твого щастя. Це земля твоїх
предків, на якій пролито багато крові і поту. В рідному домі буває і добре, і
погане. Якщо ти бачиш погане — не забувай, що це погане в твоїм домі. Над злом
в рідному домі злорадствує тільки підла людина. Не відвертайся від зла, зроби
так, щоб замість зла в твоєму рідному домі було добро. Ти маєш право говорити
про зло в рідному домі тільки тоді, коли ти зробив щось хороше. Право сказати
одне слово про погане добувається десятком добрих справ ( В.О. Сухомлинський
«Листи
до сина»).
2-й учень
Той,
хто по-справжньому любить Батьківщину, у всіх відношеннях справжня людина.
Наша
Батьківщина — це могутнє тисячолітнє дерево. Тож нехай кожен /з нас буде не
сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою. Пам'ятай, що наша
Батьківщина ніколи не підкорялася ні одному завойовнику. Знай, що справжнього
патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це
робили звірі фашисти, але підкорити не можна
( В.О. Сухомлинський «Листи до сина»).
3-й учень
Пам'ятай, що
двадцять мільйонів кращих синів нашої Батьківщини загинули, оберігаючи тебе. Мільйони
матерів не знають, де поховані їхні діти. В щасливий день свого життя прийди на
могилу героїв. Схили голову, поклади квіти.
Пам'ятай,
що у кожного народу є своя святиня — герої, які віддали життя за щастя людства
( В.О. Сухомлинський «Листи до сина»).
Учитель
Наша Україна –
молода держава, перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних та
економічних перетворень, обравши шлях переходу від тоталітарних ідеологій до
свободи й демократії, національного відродження, цивілізованої, соціально
зорієнтованої економіки, побудови нового громадянського суспільства. Суверенній Україні потрібні громадяни, які
мають глибоко усвідомлену життєву позицію
Сьогодні ми маємо згадати таких людей, у яких ця позиція
сформована . Це ті , хто не вагаючись, став на захист нашої Батьківщини.
( Звучить перелік прізвищ воїнів –односельців учасників АТО).
4-й учень
Я хочу познайомити всіх зі спогадами про односельця,
який був поранений у Ілловайському котлі. Він проходив довгий
шлях реабілітації і ,на щастя,
не так давно був гостем нашої школи.
Сулім Ігор Станіславович
( Читае розповіді люей про воїна АТО, демонструє фотоматеріали).
Розповідь
вчительки української мови і літератури
Ігор був завжди спокійним , врівноваженим,
привітним учнем. Він та його брат Віталік в класі користувались повагою . Але
якщо говорити про якісь необдумані вчинки , то це не про нього. Ігор завжди
спокійно оцінював ситуацію і після
певних роздумів давав виважену відповідь . А те , що в час такого патріотичного
піднесення він прийняв рішення захищати
Батьківщину, є підтвердженням його
порядності , здатності на прекрасні
людські вчинки. Знаючи його , розумієш, що це рішення було досить обдуманим ,
зваженим і прекрасним.
Не можу
пригадати випадку , щоб Ігор не виконав домашне завдання чи не вивчив вірш.
Мабуть ,такого й не було. Пам'ятаю , що хлопець вірші
вивчав напам'ять систематично. Він любив читати поезії і читав їх по-особливому. Ніхто в класі не
наважувався навіть перебити його. Також захоплювали його сюжети українських
творів на історичну, військову тематику
, пригодницькі сюжети та , звичайно,
твори про кохання , вірність та відданість.
Класний керівник
Ігор був
надзвичайно добрим та щедрим. Його щирість та щедрість приваблювала однокласників. Водночас скористатись його добротою ніхто ніколи не
намагався. Мабуть, є якісь невидимі сили , невидима енергетика , яка не дозволяє чи оберігає надто добрих людей.
Мабуть , такі позитивні риси здатні зародитися лише у дужній сім'ї , де панує
аура любові, доброти, взаємоповаги, ваємопожертви. Саме в такій родині
виховувався Ігор. Це багатодітна родина , в якій всі один за одного, один одного підтримують і
надзвичайно цінують духовні цінності,
ставлять їх вище матеріальних. Хоч всі в родині працьовиті і знають ціну праці.
Всі
пам’ятають той день, коли Ігор гордо ніс
жовтоблакитний прапор селом . Це було
задовго до подій на майдані та війни на Донеччині . Повернувшись додому
після служби в лавах Української армії,
Ігор прийшов до школи ( це було 9
Травня), і директор школи запропонував йому
нести наш національний стяг. Не вагаючись, він взяв до рук і проніс через усе село, очоливши колону демонстрації, національну
святиню. Вже тоді для нього це була надзвичайна місія , яка
через роки вилилась в героїчний вчинок - захищати свою рідну
землю від ворога .
Подруга
Ігор є другом сімї'ї
та хресним татом мого сина . Він надзвичайно чесна і порядна людина, яка ніколи не кине в біді і завжди
прийде на допомогу в потрібний
момент.
Такого друга пощастило мати не кожному. Зараз,
перебуваючи не в селі , Ігор постійно
цікавиться життям свого похресника , мого сина , телефонує. Ми всією
сім'єю хвилювалися за нього, коли він перебував в зоні АТО. Він пройшов крізь пекло та залишився таким же
як і був , лише з'явилось в його
погляді щось нове лише йому зрозуміле .
Вчитель
Формування нового українця діє на основі національних та європейських
цінностей:
·
повага до національних символів
(Герба, Прапора, Гімну України);
·
участь у громадсько-політичному
житті країни;
·
повага до прав людини;
·
верховенство права;
·
толерантне ставлення до цінностей і
переконань представників іншої культури, а також до регіональних та
національно-мовних особливостей;
·
рівність всіх перед законом;
·
готовність захищати суверенітет і
територіальну цілісність України.
·
( Демонстрація виставкм книг поетів- земляків)
Серед нас є дівчинка , яка пише
вірші . Вона прочитає свої поетичні рядочки.
Українські солдати
Знову на Вкраїну недруги прийшли.
Кров”ю українців землю полили .
На чорнозем упали
ні в чім невинні люди,
А вороги не спали , руйнують все усюди.
Солдати наші сильні ніколи не здаються,
І в бій із ворогами ,як соколи, несуться.
Щоб захистити рідну усім нам Україну,
Бо вона для нас на все життя єдина.
Люблю я родину і Батьківщину
Люблю я матусю,
Люблю татуся,
Люблю я бабусю,
Люблю дідуся,
Люблю усю свою родину
Люблю я рідну Батьківщину.
Люблю я рідну Батьківщину.
Тож ти люби свою родину
Й не забувай про Батьківщину.
Усе, що я
люблю
Люблю я гори і долини,
Люблю я рідну
Батьківщину,
Люблю я співи соловʼя ,
Земля це матінка моя.
Люблю я села і міста,
Бо українка я проста.
Бо українка я проста.
Люблю усю я Україну,
Мою милу Батьківщину.
Заключне слово
учителя
Саме такими чудовими рядочками завершимо наш перший у цьому році
урок . Нехай
вони відгукуються у кожному серці.
Література
1. Національна доктрина розвитку освіти України:
затв. Указом Президента від 17 квітня 2002р. - № 347//Освіта України. - 2002 –
23 квіт. (№ 33) – С.4-6.
2. Концепція громадянського виховання особистості
в умовах української державності (проект) //Освіта України. – 2000. – № 32, 9
серпня. – С. 6–7.
3. Концепція національного виховання //Рідна
школа. – 1995. – № 6. – С. 18–25.
4. Руденко Ю. Концепція “Патріотичне виховання
учнів” //Освіта, 22–29 серпня, 2001. – С. 10–15.
5. Подласый И. П. Педагогика: 100 вопросов – 100
ответов: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Изд-во
ВЛАДОС-ПРЕСС, 2001. – 368 с. – (Внимание, экзамен!).
6. Сипченко В.І. Педагогіка: основні положення
курсу: Навчальний посібник для студентів педагогічних інститутів. – Слов’янськ,
2000. – С.139.
7. Стельмахович М. Українська
родинна етнопедагогіка – наука про взаємини батьків і дітей //Родинні взаємини
і проблеми виховання дітей: Збірник статей /С. Карпінець, Б. Кіндратюк, Л.
Ковальчук та ін./ За ред. В.Костіва. – Івано-Франківськ, 1995. – С.48.
8. Стельмахович М.Г. Виховні
цінності традиційної української родини //Цінності освіти і виховання. Наук.
метод. збір. /За заг. ред. О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – С. 129–132.
9. Громадянин – Держава – громадянське виховання.
Антологія/Упорядники Н.П. Рогозін і В.О. Сухомлинська – Донецьк, 2001 – С.262
10.Кононенко П., Усатенко Т. Концепція української
національної школи – родини //Концептуальні засади демократизації та
реформування освіти в Україні. Педагогічні концепції. – К.: Школяр, 1997. – С.
123–133.
11.Концепції
національно-патріотичного виховання дітей і молоді,
Заходів щодо реалізації Концепції
національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних
рекомендацій щодо національно-патріотичного
виховання y
загальноосвітніх навчальних закладах
загальноосвітніх навчальних закладах
Немає коментарів:
Дописати коментар