середу, 8 червня 2016 р.

УРОК ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ "БАТЬКІВЩИНА-ЦЕ РІДНА МОЯ УКРАЇНА"



БАТЬКІВЩИНА-ЦЕ РІДНА МОЯ УКРАЇНА
(урок для учнів 8 класу)

Сусол Маргарита, вчитель біології загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів смт.Салькове Гайворонського району Кіровоградської області

Мета: поглиблювати знання учнів про Україну як незалежну та єдину державу, формувати громадянську свідо­мість, сприяти усвідомленню учнями значення дер­жавної єдності й незалежності; учити відверто вислов­лювати свої думки, погляди, переконання; розвивати патріотизм, прагнення до особистісного самоствер­дження та самовдосконалення; виховувати людяність, почуття національної гідності,  любов до історичного минулого Батьківщини.

Обладнання: карта України, зображення герба та прапора України, проектор, презентація на відповідну тему,  література (поезія поетів, які виступали за незалежність України, збереження мови та традицій); кольорові  паперові  квітки,музичний супровід («Виростеш ти сину», «Лише у нас на Україні» «Нехай квітує Україна» відеоролик «На край Земли»
На дошці — вислови відомих людей:
  « Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну. ». (В. Сосюра)
  «Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину.». (В. Симоненко)
  «Свою Україну любіть. Любіть її... Воврем'я люте. В останню тяжкуюминуту За неї Господа моліть. ». (Т.Шевченко)
  «Тобі, Україно моя, і перший мій подих, і подих останній тобі».   (В. Еллан український революційний діяч і письменник)
*«...Хто не вміє кохати рідний край, шанувати свій народ, той не зможе стати щирим горо­жанином Усесвіту». (С. Русова, український педагог, прозаїк, літературознавець і громад­ський діяч)
 ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
1.Привітання
— Блискавично пролетіло золоте літечко, веселі та цікаві канікули. І ось ми з вами знову зустрілись у нашому затишному класі, який вас нетерпляче чекав разом із книжками, картами, атласами та глобусами і, звичайно, кімнатними рослинами. Радісне першовересневе свято збирає нас щороку і дарує нам сподівання на краще майбутнє для усіх нас і для нашої Батьківщини, бо відкриває дорогу до знань, до розвитку, до нових звершень в ім’я процвітання нашої незалежної держави.

2.Оголошення мети й завдань уроку
Звучить пісня «Виростеш ти сину» (В Симоненка).
Вірш  про рідний край
Країни є різні – багаті і бідні
Є люди далекі, є близькі і рідні.
І хай ваблять нас незвідані далі
Вертаєм додому до рідної мами
З любої дороги, з любої мандрівки
Спішать наші ноги до своєї домівки
До краю, що звем ми завжди  «Батьківщина»,
Що любим її над усе, бо вона в нас єдина.
Ви прослухали пісню та вірш. Мабуть усім стало зрозуміло, що мовапіде на уроціпро Батьківщину, нашу Україну, яка в цьому році відзначила свій 25-літній ювілей. Ми поговоримо про її історію, шлях до незалежності та тих людей, хто доклав максимум зусиль, пожертвував своїм життям задля її становлення та існування.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.     Вступна бесіда
— Ми з вами живемо в непростий час. На­м з вами випало складне й відповідальне завдання — зберегти українську державніс­ть, мову, традиції нашого народу. За нас цього ніхто не зробить. Це наш історичний обов'язок. Процес становлення нашої держав­ності відбувається дуже непросто, повільно,  і причин цьому багато. Ми ніби рухаємось по замкненому колу і не бачимо виходу на новий, кращий рівень, шукаємо винних у цьому, у політиках, сусідах, бізнесменах… А давайте заглянемо кожен у себе. Чи досконалі ми самі? Можливо, пробле­ма в нас самих, в нашій нерішучості, лінощах, боягузтві, у неро­зумінні того, що змінити життя нашої Батьківщини на краще можемо тільки ми самі, не чекаючи цього від когось іншого, змінившись самі?..
Учень читає вірш  Батьківщина.
Знаєш ти, що таке Батьківщина.
Батьківщина – це ліс осінній,
Це домівка твоя і школа,
Це гаряче сонячне коло.
Батьківщина – це труд і свято,
Батьківщина – це мама й тато,
Це твої найщиріші друзі,
Це бджола у весняному лузі.
Батьківщина – це рідна мова,
Це дотримане чесне слово,
Небо синє і сад зелений
І жовтенька пшениця в полі.
- Ось так Батьківщину описав видатний український дитячий поет Анатолій Костецький.
 - Діти, так що ж означає для вас слово Батьківщина? (рідний дім, мама, тато..)
- Дуже багато народних висловів є про Батьківщину, деякі ви бачите на дошці, а хто з  вас знає прислів'я  про рідний край?
- Одна Батьківщина, і більше не буває.
- Місця, де родився, завжди святі.
- Хто рідну оселю свою забуває, той долі не знайде в житті.
— Сьогодні ми спробуємо відповісти на такі запитання:
  Чи має значення патріотизм громадян для єд­ності держави?
  Якими рисами повинен володіти громадянин України, аби змінити країну на кращу, таку, яку поважатимуть у світі
  Які ми є? Якими ми повинні бути?
  Чи живе Батьківщина у наших серцях?

2.         Екскурс в минуле
       Пригадайте, що означає поняття «держава»?
Держава — політичне утворення з визначеною територією, економікою і політичною владою.Кожна держава має свою територію та кордо­ни, які можуть розширюватися, проводить власну незалежну внутрішню й зовнішню політику на світовій політичній арені, має міжнародне визнання та державну символіку: герб, прапор і гімн.
Слово вчителя
Події останніх років в Україні –Криму та диверсійно-терористична війна на Донбасі  є зазіханням на територіальну цілісність нашої держави, її мир і спокій нашого народу. Ці події пробудили в українців патріотичний дух, щире бажання захистити непорушну єдність Батьківщини, відновити мир і стабільність у державі. «Вітчизна – це не хтось і десь, я – теж Вітчизна», – так писав український поет Іван Світличний. І сьогодні боротьба за Україну, за її волю, за честь і славу, за народ стала всеукраїнським рухом.
І ось такі нелегкі часи для України траплялися дуже часто в різні часи.
Коротко про історію української державності. Першою слов'янською державою на теренах України можна вважати ранньодержавне об'єднання антів, яке існувало з IV століття. Воно займало велику територію на північ від Чорного моря, між Дністром і Доном. Під ударами аварів держава антів після 602 року перестала існувати. Українська державність утвердилася в IX ст. з утворенням Давньоруської держави. У часи найбільшого розквіту Київська Русьохоплювала всі території, заселені українцями між верхів'ям Сяну та Сіверським Дінцем, а також землі інших народів. її площа становила близько 1 млн км2.
У другій третині XII ст. Київська Русь розпалася на самостійні землі — князівства, а Київ, знищений і пограбований, занепав і не міг сформувати навколо себе міцну державу. Остаточно зруйнували Київську Русь у 1239-1240 роках монголо-татари. Лише могутнє Галицько-Волинське князівство на чолі з королем. Данилом Галицьким, формально визнавши верховенство монгольського хана, зуміло зберегти українську державність, яка проіснувала до 1349 року.
У ХІV – ХV ст.. Українські землі потрапили під владу Польщі, Литви, Молдови Московського князівства та Кримського ханства. У XVI ст. виникла Запорізька Січ, яка стала опорою для відновлення української державності.
Визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького, спрямована проти польського панування, сприяла утворенню в 1649 р. Козацько-гетьманської держави у складі Брацлавського, Чернігівського і Київського воєводств (близько 300 тис. км2). Гетьманською столицею стало місто Чигирин.
Однак Українська держава не змогла самостійно відстояти свою незалежність, і в 1654 р. Богдан Хмельницький уклав союз із московським царем Олексієм. Невдовзі Москва домовилася з Польщею про поділ українських земель, який відбувся в 1667 р. Перед смертю український гетьман, зрозумівши свою помилку, уклав союз зі Швецією і Трансильванією, але Україні не вдалося звільнитися від московського гніту. Не змогли визволити її й наступники Богдана Хмельницького
В 1764 р. Росія ліквідувала навіть формальну українську державність, примусивши останнього гетьмана України Кирила Розумовського зректися влади. У 1775 р. Катерина II підступно знищила українську вольницю — Запорізьку Січ, а від 1782 р. в Україні було запроваджено суто російську адміністрацію.
Після ослаблення Польщі та її поділу в 1772 і 1793 рр. до складу Росії увійшла  більша частина Правобережної України. Галичина, Буковина і Закарпаття (західна частина України) після 1772 р. потрапили під владу Австрії.
Лише під час Першої світової війни виникли передумови до визволення України й утворення самостійної держави. Наш народ скористався сприятливою ситуацією. У листопаді 1917 р. третім Універсалом Центральної Ради було проголошено утворення Української Народної Республіки. 22 січня 1918 р. УНР стала самостійною державою. У листопаді 1918 року на уламках Австро-Угорщини утворено Західноукраїнську Народну Республіку. 22 січня 1919 року на Трудовому Конгресі в Києві проголошено Акт злуки обох республік в одну — Українську Народну Республіку. Ця Українська держава займала територію, площа якої — 630 тис. км2.
Українська незалежність не подобалася ні Польщі, ні Росії, уряди яких формально визнали існування суверенної УНР. У 1921 році Росія і Польща підписали Ризький договір, поділивши між собою українські землі по річці Збруч. Підросійська частина України стала складовою частиною Радянського Союзу під назвою Українська Радянська Соціалістична Республіка. Наприкінці 1930-х - у першій половині 1940-х рр. СРСР приєднав до тодішньої УРСР і західноукраїнські землі. Українську незалежну державу було відновлено лише в серпні 1991 року.

4. Аналіз та обговорення змісту висловів відомих людейБіль за Україну пронизує стрічки творів багатьох українських письменників, поетів, громадських діячів. Деякі їх вислови ви бачите на дошці. Давайте обговоримо їх. Як ви їх розумієте?
  «Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину.». (В. Симоненко)
   « Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну. ». (В. Сосюра)
   «Свою Україну любіть. Любіть її... Воврем'я люте. В останню тяжкуюминуту За неї Господа моліть. ». (Т.Шевченко)
  «Тобі, Україно моя, і перший мій подих, і подих останній тобі».   (Василь Еллан український революційний діяч і письменник)
  «...Хто не вміє кохати рідний край, шанувати свій народ, той не зможе стати щирим горо­жанином Усесвіту». (С. Русова, український педагог, прозаїк, літературознавець і громад­ський діяч)

5. Робота з ілюстративним матеріалом
— Розгляньте зображення на слайдах(ілюстра­тивний матеріал  розбито на блоки – природа рідного краю-рекреаційні ресурси, видатні діячі - борці за незалежність, господарство країни – перспективи розвитку економіки, учасники АТО-сучасні борці за Батьківщину).
♦ Яку інформацію несуть нам ці світлини?Озвучте свої думки?
(Висновок. Наша Батьківщина дуже багата на мальовничі краєвиди, має багате  історичне минуле,  її народ працелюбний і хоробрий. Слідкультивувавти гордість за нашу державу і не допускати слабкостей у собі...)

6. Вправа «Я в майбутньому»
       Уявіть себе дорослою людиною, якою ви бачите свою державу, та яка ваша роль у суспільному житті?».
Наприклад: «Я працюю лікарем. Завжди допомагаю людям, не рахуючись із власним часом. Дбаю про те, щоб у нашій державі всі громадяни підтримували здо­ровий спосіб життя».
Розповіді учнів.

7. Вправа «Мікрофон»
  Яким, на вашу думку, має бути ставлення справжнього громадянина-українця до свого народу, Батьківщини? (Любити Батьківщи­ну, свій народ, відчувати себе його маленькою частинкою, цікавитись і знати його історію, культуру, традиції, бути патріотом.)
  Кого ми називаємо патріотом? (Того, хто лю­бить свою Батьківщину, відданий своєму на­родові, готовий заради них на пожертви й смі­ливі вчинки.)
Учень читає вірш  Я – ПАТРІОТ
Я – патріот, моя безсмертна Україно,
Я – патріот, поки у світі ще живу.
Незламний дух моєї Батьківщини-неньки
Я пронесу во віки крізь любов та сивину.

Мене ростила й виховала ти,
Низький уклін тобі, подяка і зізнання.
У моїм серці Гімн ще досі не затих,
Мелодія відваги полум’яна.

Тебе вели в полон чимало раз,
Та невмирущий дух не здавсь, ми не скорились!
Нас закликав кайдани розірвать Кобзар, Тарас…
Чимало спогадів у пам’яті лишилось.

Ти виплекала вірність, гідність та відвагу,
І корабель Дніпром і досі ще пливе –
То наш народ в собі несе гірку тривогу,
Майбутнє України в їх серцях живе.

Допоки будеш ти, то й будуть квітнуть квіти,
Нестиме воля невмируща в майбуття.
Допоки будеш ти, ростимуть наші діти.
Я – патріот навіки. Спасибі, Україно, за життя.
Заболотний Богдан, студент
       Бути патріотом на словах нескладно. На жаль, сьогодні занадто багато псевдопатріотів,  де­магогів. Але молоде покоління все ж таки дає нам можливість пишатися хоробрістю, чесністю та відвагою нашого народу. Події 2013 року на вул. Грушевського про це нам дали знати.

Обговорення твору Демченка Сергія, студента, який читає учень
ПАМ’ЯТІ НЕБЕСНОЇ СОТНІ
Сумує й плаче Україна! Й ридає з сумом вся земля,
Річки й моря всі почорніли, ридають всі, ридаю я.
Майдан повстав за незалежність, за волю, правду, за народ,
Студенти вийшли за майбутнє, Майдану залишивши кров.

Холодні ночі, запах шини, людської крові там річки,
Це наша ненька Україна, тут її доньки та сини.
А снайпер тихо і підступно почав розстрілювать людей,
Хотів убити й залякати, не знав, що воля є в дітей.

Народ стояв, хоч було важко, читав Шевченкові вірші,
І першого там Нігояна, Сергія, снайпер положив.
Ця перша смерть була важкою, народ й подумати не міг,
Що це почався відлік часу для його відданих синів.

Їх катували на морозі, їх роздягали догола –
Зламати дух ніхто не в змозі, бо Україна в нас одна.
«Рабів до раю не пускають!», – у бій ішли із криком ви,
А «Беркут» смерть нам посилає, ось водомети притягли.

Вогонь і крики на Майдані, і дзвони в церкві вже дзвенять,
Вставай, народ! Земля палає! І неньку треба захищать!
Та знову йде страшна атака, і водомет змітає все,
А світло-шумова граната багато горя всім несе.

Казав Господь, що брат на брата ще руку смерті підійме,
Не вірила в це жодна мати, що кат дитя її уб’є.
Господь чекає на героїв, їх світлі душі вже летять,
Небесні воїни з Майдану в воротах раю вже стоять.

І люд заплакав гірко-гірко, і домовини понесли,
Іде прощання на Майдані – бо ж України це сини.
Вони померли за майбутнє, щоб доля, світла і ласкава,
Прийшла до нас тепер навіки, і світ сказав: «Героям слава!»…

Перегляд відеоролика «На краю Земли»

8. Робота в групах по 4 учні складання схеми «Батьківщина значить для мене…», «Я можу для Батьківщини…»
Музичний супровід: відеоролик «Лише у на на Україні»
Кожна група  має картку-схему, яка склада­ється з двох частин: «Батьківщина значить для мене» і «Я можу для батьківщини…». Спробуйте побудувати грона можливостей .
Справжня людина  із чіткою громадянською позицією не боїться брати участь у долі своєї держави. Життя кожного громадянина — це боротьба між «я хочу» і «я повинен».
Хто для вас є взірцем досконалості й прикла­дом у житті серед знайомих вам людей, літе­ратурних героїв, відомих видатних представ­ників українського народу? Кого б ви хотіли наслідувати, на кого бути схожими?
(Міркування учнів про власний ідеал громадянина-патріота.)
9. Узагальнювальне слово вчителя
       Прослухайте будь-ласка вірш Надії Красоткіної. Хотілося б щоб у кожного з вас у душі народжувались подібні думки і слова.
Моя Батьківщина — це вишеньки цвіт
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина — це мрії політ,
Це рідна моя Україна!
Моя Батьківщина — це наша сім’я,
Затишний куточок і хата.
Це мама, татусь, бабця, дідо і я,
Всі рідні і друзів багато.
Моя Батьківщина — це злагода й мир
Та небо бездонне й чудове.
Це пісня чарівна, що лине до зір,
Й дитинство моє світанкове.
Моя Батьківщина — ліси і поля.
Від них в нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Батьківщина — найкраща у світі!
Моя Батьківщина — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Великі міста, у садочках всі села,
Моя Україна — це пісня весела.
Її обереги — верба і калина,
Найкраща у світі — моя Україна!
Моя Україна — козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати відкрила.
Усім найрідніша Вітчизна і мати,
То як же нам, дітям, її не кохати!
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі — єдина!

       Буде наша держава величною й  справді не­залежною, коли ми всі об'єднаємося для праці, коли нас поведуть за собою національно свідомі, віддані люди, готові на самопожертву. Майбутнє України залежить від кож­ного з нас. Люди з високим інтелектуальним рівнем, високоморальними якостями здатні повести країну вперед, у краще, сповнене, радості, гордості за державу життя.  Отож, дорогі діти, ви — наше майбутнє. Сподіваємося, що кожен з вас стане особистістю із широким розумінням своїх громадянських обов'язків, з незалежним високорозвиненим розу­мом, з почуттям патріотизму, гуманізму, братер­ського ставлення до інших, що ви будете працьо­витими людьми, які ніде, ні за яких обставин не зламаються морально й відстоюватимуть та про­водитимуть у життя свою незалежну думку.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.         Рефлексія
  Що з сьогоднішнього уроку вважаєте для себе найголовнішим?
  Що з почутого може спонукати вас до само­вдосконалення, самовиховання?
3.         «Незакінчене речення»
         «У моєму серці ...»
4.         «Віночок побажань»
       Кажуть, що із власними бажаннями слід бути дуже обережними. Та все ж висловіть побажання для майбутнього нашої Батьківщини.
Діти пишуть на кольорових паперових квітках побажання для Батьківщини, оголошують їх і приклеюють на зображення карти України у формі віночка.

Звучить пісня «Нехай квітує Україна»

Використаналітература
1.     ГілецькийЙосип. Географія: Економічна і соціальнагеографіяУкраїни. Підручник для учнів 9 класузагальноосвітніхнавчальнихзакладів. – Тернопіль: пеідручники і посібники, 2009. – 272с.
4.     З БАТЬКІВЩИНОЮ В СЕРЦІ : художньо-публіцистичний аль- манах із присвятою захисникам Вітчизни / [за заг. ред. І. І. Гуськова, Л. Г. Погиби]. – К. : Центр навч.-наук. та наук.-практ. вид. НА СБ України, 2014. – 120 с.
5.     https://www.youtube.com/watch?v=3wHoaKA9XII

Немає коментарів:

Дописати коментар