середа, 8 червня 2016 р.

УРОК ДЛЯ УЧНІВ 4 КЛАСУ "ЄДИНА УКРАЇНА"



ЄДИНА УКРАЇНА
(урок для учнів 4 класу)

Голімбієвська Алла, вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів смт.Салькове Гайворонського району


Мета уроку: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; розширити поняття про єдність нашої держави та роль у цьому українського козацтва; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси;  виховувати любов до Батьківщини, повагу до її історичного минулого і сучасного; виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни та формувати в учнів активну громадянську позицію щодо єдиної, цілісної держави та захисту її кордонів; удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати уяву, фантазію, творче мислення.
Обладнання: ілюстрації, грамзапис пісні Н. Май «Квітуча Україна», «А сорочка мамина», картки для роботи в парах і групах,  матеріал для роботи батьків і дітей при виготовленні колажу «Моя країна – Україна».                                                                            

Хід уроку:
                                                              Живи, Україно! Живи для краси,
                                                              для сили, для правди, для волі!
                                                                                                            В. Сосюра
1. Організація класу
Вранці сонце пробудилось,
В росяній траві умилось
перегорнуло календар –
Ось і вересень настав.
Дорогі діти! Шановні батьки, я рада вас вітати  у цьому  прекрасному класі з початком нового навчального року! Хочу побажати дітям цікавих подорожей по Країні Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку, миру та спокою, впевнено крокуйте зі своїми дітьми у прекрасну Країну дитинства, разом з дітьми відкривайте щось нове і цікаве.
Нехай цей рік буде мирним, плідним, радісним, цікавим для всіх учнів і принесе гарні досягнення в навчанні, сформує міцні знання.
2. Повідомлення теми і мети уроку           
      Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини. Нехай тему нашої розмови підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.
Буває, часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе, як  є - дорога, явори,
Усе моє - все зветься  … (Україна.)

Двадцять п’ять років ми живемо в незалежній Україні й повинні гордитися тим, що маємо свою державу, мову, землю, традиції і символи. Той є справжнім патріотом, хто своїми вчинками, поведінкою, працею, знаннями і вчинками зміцнює її могутність. Ви народилися і живете в незалежній Україні. Ще багато проблем у нашій молодій державі – їй всього 25 років. Задумайтесь, який вклад у розвиток і зміцнення України можете зробити ви – її сини і дочки, її майбутнє? Сьогодні ми присвячуємо перший урок рідній Батьківщині, яка переживає зараз нелегкі часи, наші солдати відстоюють її незалежність та цілісність.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
3. Актуалізація опорних знань учнів.
Зараз ми попрацюємо в групах.
Давайте згадаємо, яких ми маємо дотримуватися правил.
Орієнтовними правилами можуть бути такі:
Висловлюватися лаконічно.
Бути активними.
Поважати думку однокласників.
Бути веселими, посміхатися..
Бути дружніми і толерантними.
Завдання для учнів 1групи. Відгадати ключове слово і підібрати до нього синоніми. ( Вітчизна, Батьківщина, рідний край, Україна).
Кросворд  «Вітчизна».
1.  Столиця України.   (Київ)
2.  Найбільша річка України.   (Дніпро)
3.  Тварини - тіло  яких  вкрите пір’ям.   (Птахи)
4.  Різнокольорові прикраси до українського віночка.   (Стрічки)
5.  Кущ -  символ України.   (Калина)
6.  Мешканець Запорізької Січі.   (Козак)
7.  Розмальоване великоднє яйце.   (Писанка)
8.  Перелітний птах, який будує гніздо за вікном.   (Ластівка).





1



В




2

І




3
Т



4



Ч




5


И




6

З



7



Н



8
А






Ї
Р
Е
Є
К
И
Н
Д
А
У
Завдання для дітей 2 групи. Розшифруйте фразу, використовуючи ключ:

1
(Україна – єдина країна).
Завдання для дітей 3 групи.
Розставте правильно строфи вірша і прочитаєте назву держави.
У всiх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рiднiша їм своя пустиня,
Анiж земний в чужинi рай.
Їм красить все їх рiдний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батькiвщини.     М. Чернявський
— Про яку святиню говориться у вiршi? (Про Україну.)

Ви вже так багато знаєте про Україну, пропоную послухати пісню « Рідна Україна» та згадати про свій улюблений куточок України.

4. Осмислення.
Ви гарно влітку відпочили, побували в різних куточках, насолоджувались красою природи, знайомились з новими людьми. Можна з впевненістю сказати, що гарний наш рідний край, наша Батьківщина, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і швидкі ріки, і безмежні і поля, і заквітчані луки, мальовничі села і міста, співучий працьовитий народ та розумних дітей.

З історії України.
Багатовікова історія українського народу, народу-великомученика, на долі якого було досить лиха… Майже кожне століття, як свідчать джерела, розпочате голодними роками, наслідками епідемій, спустошливими війнами, чужоземними навалами. З XV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж пів-тисячолітнє поневолення (1240 – 1991 р.)
1 учень: В минулому Україна була розділена на частини, єдиної держави не існувало. На півдні було розташоване Кримське ханство, яке утворилось у XIV ст. в результаті розпаду Золотої Орди. За рівнем економічного розвитку кримські татари значно відставали від населення України. Вони вели напівкочовий спосіб життя і постійно нападали на нашу країну. Під час цих нападів вони грабували міста і села, спалювали їх, забирали людей у полон. Чоловіків і жінок продавали в рабство; дітей перетворювали на яничарів. Українське населення дуже страждало від цих набігів. Саме на цих землях виникло у XV ст. таке видатне явище, як козацтво.
2 учень: Перші згадки про козаків відносяться до кінця XV ст. Місце, де оселялись козаки, називалось Дике Поле. Це були родючі, але незаселені землі, бо вони найбільше зазнавали нападів з боку кримських татар. Найбільша група людей, що переселялись сюди, — селяни-втікачі, які не витримували жорстокого  гноблення. Проте релігійний і національний гніт примушував покидати свої домівки навіть досить заможних людей. Козаки оселялись у зимівниках, їх основним заняттям було землеробство і скотарство. Працювати доводилось озброєними, щоб вчасно встигнути відбити напади татар.
3 учень: Поблизу м.Запоріжжя знаходиться найбільший острів Дніпра — Хортиця. Перша Січ створена в середині XVI ст. Дмитром Вишневецьким.

Вчитель: Хто ж міг бути козаком на Січі?
Учні дають свої відповіді…
1 учень: кожний чоловік, який виконував умови: говорити українською мовою, сповідувати православ’я і бути не одруженим. Жінкам не дозволялось навіть заходити на територію Січі. Існував випробувальний термін сім років, після чого людину зараховували до Запорізького війська.

Вчитель: А чим займались козаки в Січі?

1 учень. Головними заняттями були військові походи й підготовка до них. Походи здійснювались на чайках Дніпром на територію Кримського ханства з метою визволення полонених і підкріплення матеріального становища.
2 учень. Січ була українським військом, організованим, дисциплінованим і боєздатним. Козаки виконували роль прикордонників, захищаючи південні кордони України від нападів кримських татар.

 Також козаки підтримували  селянські  повстання в боротьбі проти посилення феодального гніту, брали активну участь у визвольній війні під керівництвом Богдана Хмельницького, стояли на сторожі православ’я та української мови. Нам є на кого рівнятись і з кого брати приклад…

Вчитель: А зараз ми проведемо конкурс «Чи знаєте ви?»
Вчитель читає запитання, а учні говорять відповіді.
·        Столиця України. (Київ)
·        Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
·        Козацький човен. (Чайка)
·        Герб України (Тризуб)
·        Кому не дозволялося заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам.)
·        Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Пасха)
·        Найвища гора України. (Говерла)
·        Найвідоміший футболіст України сучасності. (Андрій Шевченко)
·        Грошова одиниця України. (Гривня)
·        Приміщення, в якому жили козаки. (Курінь)
·        Колір прапора України. (Блакитно – жовтий)
·        Розписані великодні яйця. (Писанки)
·        Головна обрядова дія Андріївських вечорниць. (Гадання, Кусання калити)
·        Зібрані цього дня лікарські трави вважаються найцілющими.  (Свято Івана Купала)
·        Скільки страв повинно бути на столі у Святий вечір? (Дванадцять)
·        Швидкий український танок. (Гопак)
·        Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності. (Леся Українка)
·        На території якого материка розташована Україна? (Євразія)
Вчитель: Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю. Молодці, ви справжні козаки. А що треба дитині для того, щоб відчути себе справжнім патріотом України, її громадянином?  Що ви можете зробити для України вже сьогодні? (учні знову висловлюють свої думки).

1 учень: Добре вчитись, щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю і приносити користь.
2 учень: Брати активну участь у житті класу і школи, відчувати свою причетність до шкільного життя і до життя країни.
3 учень:  Любити природу, берегти і примножувати її багатства: садити сади, ліси, квіти, розчищати джерельця, щоб не міліли річки. Турбуватись про майбутнє нашої держави.
1 учень: Берегти історичні і духовні пам’ятки нашого народу, не руйнувати, а вивчати і творити нову історію рідного краю.

Вчитель. Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
Україна – це історія народу, що протягом віків боровся за свою свободу і незалежність.
Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули  вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українського війська. Вони з честю воюють на сході з терористами та російським сепаратистами, відвойовують та захищають кордони нашої держави.
 Українська земля пройшла війни та мир, поразки та перемоги, пишалася вірними синами та доньками, чарувала світ своїми запашними паляницями та мелодійними піснями. Вона була і залишається вірною матір’ю українців, які свято шанують і люблять її.
Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати, відстоювати її інтереси і приносити велику користь Що більше буде зроблено для цього сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «…хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.
   
 Єдина Україна
Нехай ніхто не половинить
Твоїх земель, не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на всіх у нас одна.
         Одна від Заходу й до Сходу,
         Володарка земель і вод –
         Ніхто не ділить хай народу,
         Бо не поділиться народ.
І козаки, й стрільці січові
За тебе гинули в полях.
У небесах сузір’я Лева
Нам світить на Чумацький Шлях.
         Стражденна чаєчко-небого,
         Єдині два твої крила.
         Виходим, нене, у дорогу,
         Аби ти вільною була.
Нехай ніхто не половинить
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на світі в нас одна.
                      Д. Чередниченко.
Говорити про Україну і нічого не сказати про українську мову – це все одно, що будувати хату і забути про її фундамент. Наша мова – не лише засіб спілкування, а й духовний скарб нації, наше багатство.  Стаття 10 Конституції України засвідчує: «Державною мовою в Україні є українська мова». Українська мова - дар Божий. Вона багата, ніжна й ласкава, мудра, доброзичлива,  чиста, правдива. Ми низько вклоняємося нашим пращурам за воістину солов'їну мову! І нам - тим, хто живе нині на українській землі, треба багато зробити, щоб усі українці зрозуміли велич та красу своєї мови.

 Народна скарбничка.
Робота в парах. Створити павутинку, з єднавши частини прислів’я? Пояснити значення одного прислів’я.
-       Батькiвщина — мати, ... (життя віддай).

-       Людина без Вiтчизни, ... (а вдома найкраще).
-       Всюди добре, ... ( рідна сторона ).
-       Кожному мила, ... ( як соловей без пісні).
-       За рiдний край, ... (умій за неї постояти)!

 Розкажи про Україну.
(Створення батьками і дітьми колажу «Моя країна -  Україна)
5. Підсумок уроку
-                     Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, освіту і традиції. Наше завдання – зберегти цей скарб і примножити його.

Учень.  Молюсь за тебе, Україно,
Молюсь за тебе кожен час,
бо ти у нас одна-єдина, –
Писав в своїх віршах Тарас.
Молюсь,- казав він, щоб у тебе
Не було між людьми війни,
Щоб завжди було чисте небо
На нашій стомленій землі.
Щоб завше у садку смерека
Весняним квітом під вікном цвіла
І прилітали з вирію лелеки,
Щоб гомін хвиль послухати Дніпра!

            Діти, пам'ятайте, що ви  -  майбутнє нашої  України. Тож будьте  гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть її мир і спокій, волю і незалежність, поважайте  свій народ і його мелодійну мову. Шануйте  себе і свою родину. Знайте, що
Наш клас – родина дружна і єдина,
Цікава, неповторна, гомінка,
Ми – часточка маленька України,
Ми річечка, а Україна – це ріка.
Нехай же наша дружна сім’я
На повний голос скаже:
«Так, це я - громадянин великої країни, ім’я якої – славна Україна!»
 
Список використаних джерел:
1.     Богомолов О. В. Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо: масовий захід / О. В. Богомолов  // Позакласний час. – 2004. – № 1/2. – С. 42-43.
2.     Бойченко Л. О. Калина – символ українців: година спілкування /               Л. О. Бойченко // Позакласний час. – 2001. – № 29. – С. 3–4.
3.     Боровська, О. В. Живи моя держава, Україно: сценарій / О. В. Боровська // Позакласний час. – 2008. – № 1. – С. 19–20.
4.     Вікентьєва В. В. Я – дитина України!: сценарій / В. В. Вікентьєва, Л. О. Нечипорук, Т. В. Вільчанська // Позакласний час. – 2008. – № 10. – С. 61–62.
5.     Демидова І. Ю. Свою Україну любіть: масовий захід / І. Ю.Демидова // Позакласний час. – 2002. – № 21. – С. 2–4.
     6. Кращі позакласні заходи. Учитель року. Вип. 2. / Укладач Є.І. Науменко. – Х. : Видавнича група «Основа», 2008.
7. Попова О.А. Живлюще джерело. Кращі прислів’я та приказки
українського народу / О.А. Попова. – Донецьк: БАО, 2008.

















Немає коментарів:

Дописати коментар